De ontwikkelingen die op de onderhoudsbranche afkomen – denk alleen al aan elektrische mobiliteit en autonome voertuigen – zijn gigantisch. Voor JAMES Auto Service reden vol in te zetten op nieuwe concepten (private lease, deelauto’s) en nieuwe doelgroepen (coöperaties, kleinere fleetowners). Waarbij het nieuwe platform ‘JAMES helpt’ moet uitgroeien tot de airbnb van de onderhoudsmarkt.
Sinds de verzelfstandiging van James in 2014 bouwt de universele onderhoudsketen weer flink aan de weg. Dit jaar moet het aantal vestigingen groeien van de huidige zeventig naar tegen de 80. Daarmee is dan een landelijke dekking voor de grote fleetowners en leasemaatschappijen gegarandeerd. James doet zo’n beetje zaken met alle leasemaatschappijen, vertelt Denis van Altena van James. “Waarbij je je tegenwoordig niet meer onderscheidt op prijs – die is zo’n beetje overal hetzelfde – maar puur op dienstverlening.”
Coöperaties
Om de dienstverlening draait het ook bij kleinere leasemaatschappijen, zelfstandige fleetowners en – misschien wel interessanter – coöperaties van fleetowners die gezamenlijk optrekken en verschillende diensten inkopen. Van Altena zet de laatste tijd fors in op deze relatieve nieuwe doelgroepen. En met succes: vorig jaar steeg de omzet van deze kleinzakelijke klanten. “Dergelijke klanten profiteren bi ons van dezelfde voordelen als de grote leasemaatschappijen. We kunnen centraal facturen, er is een garantie coulance verzekeringsfonds, schakelen snel en er is alle zorg voor hun zakelijke rijders. De tevredenheidscijfers, die we zowel van de grote leasemaatschappijen krijgen als onze eigen onderzoeken, schommelen altijd rond de negen. Het is voor ons een belangrijke graadmeter.”
Concurrerende ketens
De ‘basis’ heeft de onderhoudsketen dus goed op orde. Maar de (technologische) ontwikkelingen gaan tegenwoordig razendsnel. En ook de klantvraag verandert snel, merkt Van Altena. Om tegemoet te komen aan die ontwikkelingen is eind vorig jaar het platform JAMES helpt gelanceerd. In eerste instantie lijkt het een ‘gewone’ onafhankelijke online vraagbaak voor automobilisten, via de app op de smartphone te raadplegen. Maar het gaat veel verder dan dat: garagebedrijven kunnen hiermee in het hele land dag en nacht service en support bieden aan hun klanten. James helpt is de eerste app in Nederland die alle informatie en diensten voor automobilisten combineert. Maar wellicht belangrijker: het is niet voorbehouden aan de klanten of vestigingen van James. Ook concurrerende ketens kunnen zich erbij aansluiten. Van Altena: “James helpt is een platform waar consumenten en serviceaanbieders bij elkaar worden gebracht. Vergelijk het met Airbnb en Uber. Die eerste richt zich op hotels, de tweede op taxi’s en wij op auto-onderhoud.”
James Lease
James helpt is een platform waar consumenten en serviceaanbieders bij elkaar worden gebracht. Vergelijk het met Airbnb en Uber. Die eerste richt zich op hotels, de tweede op taxi’s en wij op auto-onderhoud.
Dergelijke platforms waar consumenten en serviceproviders bij elkaar worden gebracht worden steeds belangrijker. Dat zie je in diverse andere markten ook gebeuren. En als de onderhoudsmarkt het niet zelf doet, dan komt er wel een partij van buiten, is Van Altena van overtuigd. De komende tijd zal James helpt verder worden uitgebouwd. We moeten dan bijvoorbeeld denken aan private lease (James Lease) en deelauto’s. In principe bedoeld voor de klanten van de eigen James-ondernemers, maar Van Altena verwacht er ook nieuwe doelgroepen mee aan te boren. De deelauto’s moet een soort autoverhuur 3.0 worden. Slim ingericht, flexibel en laagdrempelig. En dus ook weer onderdeel van de James helpt app. “Onlangs zijn we door het blad Linda toegevoegd aan het top10 lijstje van meest handige vrouwenapps. Om maar aan te geven dat er echt behoefte aan is.”
Eigenaar
Waar Van Altena niet aan wil tornen is dat alle vestigingen van JAMES eigendom zijn van zelfstandig ondernemers. Anders dan andere ketens zijn de vestigingen ook eigenaar van de landelijke formule. Het is in zijn ogen een belangrijke usp. Helemaal nu de keten ook zwaarder wil gaan inzetten om de MKB-markt verder te ontginnen. Daar zit nog groei en veel ondernemers hebben weinig geregeld met betrekking tot hun mobiliteit. “Terwijl MKB-ondernemers doorgaans veel rijden, veel zijn er afhankelijk van bijvoorbeeld hun bestelbus. Als die niet rijdt, kost het omzet. Al die partijen willen we graag aan ons binden waarbij ze, net als de grote leasemaatschappijen, volop kunnen profiteren van al onze diensten.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)