Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer je 'Postvak in' of spam map nu om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email
[wysija_form id="1"]
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Naslagwerk
  • Partner worden?
  • Over ons
Photo

Leasebranche en werkgever: investeer in rijhulpsystemen!

donderdag 23 november, 2017
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Werkgevers maken zich in toenemende zorgen over de verkeersveiligheid van hun zakelijke (lease)rijders. Terecht, want de auto’s mogen dan wel veiliger worden, het verkeer wordt dat niet. Integendeel. Bedrijven kunnen hier zeker wat aan doen, net als dealers en leasemaatschappijen. Mark Maaskant van Prodrive Training over de stappen naar een brede veiligheidscultuur. Maar zorg er vooral voor dat leaserijders weten hoe ze alle rijhulpsystemen moeten gebruiken!

Zakelijke (lease)rijders rijden gemiddeld drie keer zoveel kilometers dan andere weggebruikers. Het is veruit het meest gevaarlijke deel van de werkdag, blijkt ook uit onderzoek. Dat het thema actueel is, moge duidelijk zijn. Het aantal verkeersslachtoffers neemt de laatste tijd weer toe. Afgelopen september werd er een verkeerveiligheidscoalitie opgericht waaronder ook de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) zich heeft geschaard.

Mark Maaskant van Prodrive Training. Foto: Ingmar Timmer

Een van de grote boosdoeners in dit verhaal is de smartphone. Vooral zakelijke rijders blijken massaal mails en appjes achter het stuur ‘even snel’ te beantwoorden. Vorige maand nog stelde onderzoek van TomTom Telematics dat twee derde van de werkgevers verontrust is over dit smartphonegebruik achter het stuur. Tegelijkertijd voert de helft hier geen actief beleid tegen. Mark Maaskant, directeur van Prodrive Training – sinds meer dan 20 jaar autoriteit op het gebied van verkeersveiligheid en de laatste jaren ook op het gebied van (semi) autonoom rijden– ziet wel degelijk de telefoon als boosdoener, maar benadrukt dat verkeersveiligheid een breder veld omvat. “Bovendien kan je in heel veel auto’s door spraaksturing of voicecommand mails of appjes versturen. Weinigen die het weten. Als je dat in de file doet terwijl je adaptive cruisecontrol aan hebt staan en lane keeping assist, dan ondervang je al een groot gedeelte van het gevaar. Investeren in dergelijke systemen levert het meest op voor de verkeersveiligheid.”

Onvoldoende instructies

Maar dan moet je wel weten wat de systemen, verzameld onder de naam Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), precies doen en hoe je dit het beste gebruikt. Met die kennis valt het tegen, bleek onlangs weer uit ander onderzoek door verkeerspsycholoog Ilse Harms van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Het helpt ook niet dat verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteiten gebruiken. Ook is vaak niet duidelijk of een systeem alleen waarschuwt of ook daadwerkelijk ingrijpt.

De leasemaatschappij of werkgever verdient dit altijd terug – de systemen leiden tot een lagere tco van het leasecontract

Maaskant komt regelmatig dergelijke onwetendheid tegen. “Automobilisten die in mist de adaptive cruisecontrol uitschakelen omdat ze denken dat het dan niet werkt. Terwijl het systeem juist met mist zijn voordeel heeft – een radar kan immers prima door mist heen kijken, het menselijke oog niet. Je moet het daarentegen weer uitschakelen bij wegwerkzaamheden, net als lane assist, die de auto binnen de lijnen houdt. Als er tijdelijke belijning is aangebracht, werkt het systeem juist weer niet.”

Extra bijtelling

Kortom, Maaskant pleit voor een gedegen aflevertraining bij elke nieuwe auto. Auto’s die dan ook moeten zijn voorzien van dergelijke systemen. Sommige werkgevers en leasemaatschappijen betalen al mee aan dergelijke voorzieningen die soms nog als extra optie moet worden besteld. Dat doen ze om de extra bijtelling van berijders te compenseren – de auto wordt er immers duurder van. “De leasemaatschappij of werkgever verdient dit altijd terug – de systemen leiden tot een lagere tco van het leasecontract. Je hebt gewoon minder aanrijdingen waaronder bijvoorbeeld ook minder innameschades die een bedrijf vaak flink wat extra’s kosten. Maar leaserijders mogen natuurlijk ook wat voor hun eigen veiligheid over hebben.”

Een dergelijk besef is een van de onderdelen wat Maaskant schaart onder een veiligheidscultuur van een werkgever. Want het scheppen van een dergelijk cultuur is misschien wel het belangrijkste om (lease)rijders veilig op pad te sturen. Het begint om het thema binnen het bedrijf bespreekbaar te maken. Laat het voorkomen in de maandelijkse (interne) nieuwsbrieven, analyseer aanrijdingen die hebben plaatsgevonden, zet de veiligste rijders regelmatig in het zonnetje. Rijtrainingen zijn altijd zinvol, helemaal in combinatie met e-learning om het geleerde te borgen binnen een bedrijf. Maaskant: “Je ziet echt een substantieel verschil in kosten tussen bedrijven die er wel en geen aandacht aan schenken. Kosten wat betreft schade aan de auto, waarbij ook parkeer- en ruitschades horen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Prodrive

Gerelateerde links:

  • EU Parlement wil verplichting rijhulpsystemen
  • Standaard een aflevertraining bij MisterGreenLease
  • Zakelijk rijder onbekend met actieve rijhulpsystemen
  • VNA tekent convenant Verkeersveiligheidscoalitie
  • Nebest wint Dutch Eco Drivers League 2017
  • SafeDrivePod via Vodafone nu ook voor consumenten
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • NewMotion

    NewMotion

    NewMotion is uitgegroeid tot Europa's grootste partner voor elektrisch laden. De laadoplossingen worden gebruikt door duizenden particulieren en bedrijven in tal van sectoren

  • ULU

    ULU

    Wij zijn ULU, een technologie bedrijf met een frisse blik op de Automotive. Wij helpen 'Local Heroes' de volgende stap te nemen naar next-generation Mobility Service Providers!

  • Jaguar Land Rover

    Jaguar Land Rover

    Jaguar Land Rover FLEET & BUSINESS realiseert oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken van zakelijke rijders, wagenparkbeheerders, MKB en ZZP'ers en specialistische sectoren

  • GO Tankpas

    GO Tankpas

    De GO tankpas (met navigatie-app en webportaal) is de voordelige alles-in-één tankpas voor elk bedrijf. Met deze slimme tankpas tankt u bij ruim 1.300 stations in Nederland, krijgt u een vaste korting en één overzichtelijke factuur.

  • MultiTankcard

    MultiTankcard

    MultiTankcard (MTc) is marktleider in zakelijke mobiliteit. Kies per tankpas het optimale pakket: tanken, parkeren, opladen, pechhulp, autowassen, reizen met OV en meer!

  • Mazda

    Mazda

    Ben jij op zoek naar een auto van de zaak voor jezelf of voor je medewerkers? Met bekroond KODO design, erkende veiligheid en vooruitstrevende techniek is een Mazda zowel zakelijk als privé de perfecte keuze

  • XLLease

    XLLease

    XLLease is de leasemaatschappij in de regio oost die nauw samenwerkt met dealergroep Pouw. Helderheid is een belangrijke waarde voor ons.

  • LeasePlan

    LeasePlan

    Met ruim 120.000 voertuigen biedt LeasePlan Nederland alle vormen van professioneel wagenparkbeheer, voor alle markten en sectoren.

  • XXImo

    XXImo

    XXImo is de Nederlandse pionier in het ontwikkelen van een nieuwe en unieke mobiliteits- en administratieve oplossing voor de zakelijke reiziger. Aan de voorkant biedt XXImo een praktische mobiliteitskaart voor medewerkers.

  • Fleet Complete

    Fleet Complete

    Fleet Complete is dé leverancier van IoT-oplossingen voor wagenparken, materialen en buitendienst. Ritregistratie met Keurmerk RRS, urenregistratie en meer

  • EV-coöperatie

    EV-coöperatie

    De EV Coöperatie richt zich op een snellere transitie naar emissievrije mobiliteit. Wij helpen ondernemers, overheden en particulieren bij de overstap naar voertuigen met weinig tot geen emissie en met de bijbehorende faciliteiten.

  • Automotive Insiders

    Automotive Insiders

    Automotive Insiders is de onafhankelijke en branchebreed erkende bron voor kennis, inspiratie en business in de autobranche

  • Verizon Connect

    Verizon Connect

    Verizon Connect combineert de drie beste softwarebedrijven voor fleetmanagement en mobiele werknemers om oplossingen te leveren voor meer veiligheid, productiviteit en efficiëntie.

  • Smart Profile

    Smart Profile

    Direct marketingorganisatie Smart Profile beschikt over een eigen database met uitgebreide informatie en relevante contactpersonen van de TOP 30.000 fleetowners in de Benelux

  • WagenPlan

    WagenPlan

    WagenPlan streeft ernaar om voor klanten het maximale rendement uit mobiliteit te halen, waarbij geldt: mobiliteit is meer dan alleen het leasen van auto’s!

  • ALD Automotive

    ALD Automotive

    ALD Automotive ontwikkelt zich van autoleasemaatschappij tot aanbieder van totale mobiliteit. Met steeds meer flexibele leasevormen die echt keuzevrijheid bieden

  • Hyundai

    Hyundai

    Hyundai heeft een gloednieuw, modern gamma met modellen in alle segmenten. Modellen die zich onderscheiden door hun lage verbruik, maximale veiligheid, elegante design, ruimte en verfijnde comfort

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2021 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design