Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Het toenemende belang van een goede restwaarde…

donderdag 30 augustus, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De explosieve groei van importauto’s zorgt voor een flinke aanwas van restwaardebepalingen in de systemen van XRAY. Maar ook de wagenparken van leasemaatschappijen, het complete park van de overheid en veel dealer(holdings) kunnen anno 2018 niet meer zonder goede restwaardesystemen. XRAY-directeur Tom Corduwener schetst voor TrendsinAutoleasing waar het bij restwaarden om draait.

Bijna 200.000 tweedehands voertuigen werden er vorig geïmporteerd in Nederland. Vooral omdat de vraag naar ‘de juiste’ auto hier in den lande groter is dan het eigen aanbod. Onderliggend probleem is dat nieuwe auto’s sinds 2018 in Nederland onder andere door de nieuwe testmethode WLTP duurder zijn geworden. Het BPM-aandeel stijgt. Daardoor wordt de occasion nog aantrekkelijker. Terwijl auto’s bijvoorbeeld in Duistland niet duurder zijn geworden. Ruim een derde van die import gaat door de systemen van XRAY. Een aanzienlijk aantal, stelt Corduwener met gevoel van understatement: “Onze methodiek, afschrijving via de koerslijst, geeft de meest betrouwbare waarden. Daarbij willen onze klanten, waaronder veel grote dealerholdings, gewoon geen gedoe. De belastingdienst kan immers na 5 jaar nog aankloppen en naheffingen opleggen. Dat wil je niet.”

Vicieuze cirkel

XRAY-directeur Tom Corduwener

XRAY heeft op zijn methodiek ook de zegen van de fiscus gekregen. Het scheelt wellicht ook dat XRAY is uitverkozen om het gehele wagenpark van de rijksoverheid, waaronder instellingen met grote wagenparken zoals Defensie, Politie, en Rijkswaterstaat, regelmatig te benchmarken wat betreft restwaarde. Grote leasemaatschappijen doen dat ook; regelmatig lopen er hele batches van leaseauto’s door de modellen van XRAY. Leasemaatschappijen willen voortdurend een vinger aan de pols houden wat betreft de restwaarden (lees: opbrengsten) van hun rijdend park.

Wat de waarden van XRAY daarbij betrouwbaarder maakt dan andere systemen? Corduwener: “Vanaf dag 1 is onze waarde gebaseerd op de handelswaarde, de zogenaamde bottom-up methode. Dat is vele malen betrouwbaarder dan een top-down methode waarbij je je baseert op de vraagprijs en vervolgens moet terugrekenen wat de inkoopwaarde zou moeten zijn. In dat laatste geval baseer je je wellicht op fouten in de vraagprijzen. Gevolg kan zijn dat je een auto te duur inruilt en teveel gaat vragen voor een auto om rendement te behalen. Als je die te hoge prijzen weer gaat gebruiken voor de volgende transactie, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Daarom ons advies: begin bij de handelswaarde die transparant en marktconform door ons wordt vastgesteld.”

Bij volledige elektrische auto’s zie je dat de actieradius bepalend is voor een goede restwaarde. Waarbij de grens zo’n beetje ligt bij 350 échte kilometers

Het bepalen van restwaarden is afhankelijk van een enorm aantal factoren. Allereerst heeft de overheid er een dikke vinger in; de plug-in hybride was niet aan te slepen vanwege de fiscale douceurtjes vanaf 2013. Inmiddels zijn die voordelen weg, en de auto’s komen vanaf dit jaar massaal op de tweedehandsmarkt. En daar staan de restwaarden onder druk, ziet Corduwener. XRAY heeft een eigen veilingplatform waarop dagelijks zo’n 200 voertuigen worden geveild. Een belangrijke graadmeter voor de handelswaarde. “Zolang er door de overheid geen incentives voor particulieren wordt gegeven, gaat de PHEV naar landen als Zweden en Noorwegen. De markt in Nederland is er gewoon niet. En als vraag en aanbod niet in balans is zorgt dat voor prijsdalingen.”

Duitse dieselban

De restwaarde van Tesla blijft nog altijd sky high

De volledig elektrische auto geniet wel de fiscale voordelen en die is restwaarde technisch dan ook heel interessant. Zo scoort Tesla nog altijd Sky high, weet Corduwener. Toch is het net alleen de belastingdienst die daarvoor zorgt. “Bij volledige elektrische auto’s zie je dat de actieradius bepalend is voor een goede restwaarde. Waarbij de grens zo’n beetje ligt bij 350 échte kilometers.” Wat betreft de overige brandstofsoorten; CNG blijft problematisch. Het is bij sommige fleetowners populair vanwege een lagere CO2-uitstoot, maar veel leveren de auto’s niet op vanwege een lage vraag op de occasionmarkt. Maar de meeste zorgen gaan uit naar het dieselwagenpark. Waarbij de Duitse dieselban zorgt voor flink wat anti-dieselsentiment. Maar ook sentiment vertaalt zich rechtstreeks in de cijfers, benadrukt Corduwener. “Hoewel jong-gebruikte diesels in Nederland het best nog wel goed doen. Maar de ex-leasediesel met hogere kilometerstand, die voorheen vooral via Duitsland werd geëxporteerd, is daar niet meer te verkopen. De export wordt daarvan lastiger; het zal voor problemen zorgen bij menig leasemaatschappij.”

Serieuze bedragen

Het belang van restwaarden, als grootste component voor het bepalen van een kilometerkostprijs, zal de komende jaren alleen maar belangrijker worden, schetst men bij XRAY. De toenemende mix van brandstofsoorten, de juiste carrosserievariant (momenteel: SUV’s!), het belang van (veiligheids)opties in auto’s, het effect van WLTP op een auto… het zijn allemaal aspecten die kunnen zorgen voor winst of verlies op een leasecontract. Of voor wat betreft de autoverkoper: winst of verlies op een inruiltransactie. En ook fleetowners doen er wijs aan beter te selecteren aan de poort: weet welke auto’s je binnenhaalt. Corduwener: “De tijd dat je op basis van onderbuikgevoelens bijvoorbeeld een auto gaat inruilen, is echt voorbij. Je praat ook over serieuze bedragen. Dus daar hoort ook een serieuze partner bij. Die rol willen we graag vervullen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Remarketing
Labels: XRAY

Gerelateerde links:

  • Autotelex: WLTP grote invloed op restwaarde
  • BCA Autoveiling – en hun zoektocht naar dieselkopers
  • Macadam bereidt zich voor op hausse ‘private lease retouren’
  • NOO 2018: ev in trek, diesel nog niet verslagen
  • Mazda CX-5 occasion van het jaar 2018
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design