MultiTankcard (MTc) rolt vanaf deze maand mei een eigen, merkonafhankelijk laadpas uit. Het moet op termijn onder andere zorgen voor meer transparante tarieven aan de laadpaal, zegt MTc-directeur Patrick Roozeman. En het geeft leasemaatschappijen de kans een meer ‘eigen’ ev-dienstverlening op te tuigen. “De markt is er rijp voor”.
MTc is voor elektrische laden nu ook een volwaardige Mobility Service Provider MSP geworden. Het concept is eigenlijk vergelijkbaar met die van de gewone tank- of mobiliteitspas van MTc, marktleider in onder andere de leasebranche. De afgelopen maanden is de pas uitgebreid getest. In mei wordt deze officieel gelanceerd, als eerste voor MoveMove. Wanneer data-uitwisseling het toelaat kunnen real-time prijzen aan de laadpaal in de app van MTc meer prijs-transparantie bieden. Ook een eventueel starttarief wordt erin vermeld en zelfs de laadtijden worden duidelijk – het verschil in vermogen tussen de palen kan immers groot zijn. Ook of een paal beschikbaar is, wordt allemaal in de app inzichtelijk.
Roozeman: “MTc sorteert voor op de technologische ontwikkeling, zodat de MTc-pas als het ware praat met de laadpaal. Dan kan je dus op voorhand zien waar je het best, snelst of goedkoopst kan laden.” Die transparantie wordt gevoed dankzij nieuwe protocollen en nieuwe IT-systemen van de laadinfrastructuur. De verouderde IT-systemen – de verrekening ging tot voor kort nog vaak met Excel-sheets – maken de komende tijd plaats voor een goede basisinfrastructuur. De laatste jaren is vooral veel geïnvesteerd in uitbreiding van het netwerk.
‘Claim to fame’
De IT-infrastructuur bij MTc zelf heeft de afgelopen jaren al een kleine revolutie ondergaan. Dat is absoluut onze ‘claim to fame’, benadrukt Roozeman. In amper 4 maanden tijd heeft MTc deze nieuwe one-stop-shop voor e-mobility ontwikkeld. De noodzaak om groot in te stappen in deze markt was er. Roozeman: “De markt voor elektrische mobiliteit is niet te stoppen. Als je nu als kaartleverancier niet instapt in kilowatturen, dan open je de deur voor de concurrentie. In de basis zijn wij verwerkers van mobiliteitstransacties in de zakelijke markt. Daar hoort inmiddels een trits aan oplossingen bij, van OV tot deelauto. En dus ook elektra.”
In de basis zijn wij verwerkers van mobiliteitstransacties in de zakelijke markt. Daar hoort inmiddels een trits aan oplossingen bij, van OV tot deelauto. En dus ook elektra
Richting leasemaatschappijen, de belangrijkste klantengroep van MTc, heeft de organisatie een mooie e-troef in handen, weet Roozeman. MTc stelt de pas en bijbehorende app als whitelabel beschikbaar, dus leasemaatschappijen kunnen er zelf dienstverlening omheen ontwikkelen. Hiermee kunnen zij hun eigen mobiliteitspas ontwikkelen, als tegenhanger van MTc’s eigen – vorig jaar gelanceerde – mobiliteitskaart MoveMove. Later dit jaar volgt een nieuwe toevoeging met betrekking tot brede mobiliteit: in-app kunnen OV-kaartjes worden gekocht voor de incidentele OV-reiziger (zie kader). Roozeman: “De markt van brede mobiliteit ontwikkelt zich langzaam maar gestaag. Waarbij ons nieuwe platform klaar staat voor het aaneenkoppelen van meerdere mobiliteitsvormen van verschillende aanbieders. Sommige leasemaatschappijen pakken dit voortvarender op dan anderen. Bedenk dat het voor hen een compleet ander verdienmodel is. Waarbij duidelijk moet zijn dat een mobiliteitspas er niet is om mensen de leaseauto af te pakken. Je moet de werknemer de keuze geven, soms is het OV gewoon praktisch. Dat zien we ook terug in de cijfers: een kwart van de MoveMove gebruikers stapt ook in het OV. Dat is qua duurzaamheid in ieder geval alleen maar winst.”
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Gerelateerde links:
- Merkgebonden versus merkonafhankelijk
- Van MaaS-platform tot incidenteel treinkaartjes kopen in MTc-app
- MTc tank- en laadpassen voor Mobility Service Nederland
- Mobiliteitspas MoveMove krijgt GPS kilometerregistratiesysteem
- CBS: aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld
- ElaadNL verwacht verachtvoudiging aantal snelladers