Alle Volvo modellen op het SPA & CMA platform hebben een uitvoering met een stekker. Volgend jaar komt de eerste volledige elektrische Volvo op de markt. Voor Rob de Kroon, manager Financial Services bij Volvo Cars Nederland, is het nu de uitdaging om al die plug-in hybride rijders, dan wel in de nieuwe generatie plug-ins te krijgen of straks in de volledig elektrische Volvo XC40. Van stekker tot stekker, zeg maar. Speciale (private) leasecontracten gaan daarvoor zorgen. En natuurlijk het one-stop-shop model.
De hoogtijdagen van de plug-in hybride in de zakelijke markt liggen alweer even achter ons. Duizenden leaserijders werden gelokt door 0 procent bijtelling, het rekensommetje werd snel gemaakt. Veel auto’s hebben inmiddels die belastingvrije periode erop zitten. Datzelfde gaat straks ook gelden voor de ‘latere’ 7 en 15 procent bijtellers. En de uitdaging voor Volvo Car Lease is nu al die berijders vast te houden. Daarvoor is bijvoorbeeld de speciale actie Step-over Lease geïntroduceerd. Het is een 24-maandscontract voor de XC40 of V60. “Zodra de volledig elektrische XC40 beschikbaar is, vanaf 2020, kan men zonder extra kosten overstappen. Overigens hebben we de actie nu ook verbreed naar niet Volvo-rijders. De animo is groot”, aldus De Kroon.
Dat wil niet zeggen dat de rol van de plug-in hybrides is uitgespeeld. Integendeel. Van de grote XC90 is de Twin Engine T8 zelfs veruit de meest bestelde variant. In de V60 is deze motor inmiddels ook te bestellen, die ook qua prijsstelling interessant is vanwege de lage CO2-uitstoot en daardoor de lagere BPM-heffing. De nieuwe XC40 is er sinds april in plug-in versie met een nieuw ontwikkelde T5 Twin Engine krachtbron. In totaal rijden in Nederland al ruim 20.000 plug-in hybrides van Volvo.
Eyeopener
Vorig jaar was bijna 1 op de 3 plug-in hybrides in Nederland een Volvo. En dat deze auto’s wel degelijk passen in duurzaamheidsambities van bedrijven of überhaupt een rol hebben in de energie-transactie, daar is De Kroon van overtuigd. “Al onze zakelijke plug-in hybride rijders hebben bij de start van hun leasecontract een aanbod gehad voor een rijtraining om het maximale uit de techniek te halen. Ik heb er zelf ook aan meegedaan en het was voor mij een eyeopener. Het is echt goed mogelijk om de volledige elektrische actieradius van een PHEV te halen, mits je weet hoe de auto het best te gebruiken. Een actieradius die overigens ook steeds groter wordt in de nieuwere PHEV’s.”
Prijselasticiteit van private lease
Ook met private lease blijft Volvo scoren. In dat segment is er eveneens een actie op touw gezet. Daar gaat het om de V40 die een kleine drie jaar geleden met een scherp leasetarief in de markt werd gezet. Ruim 1000 contracten werden er afgesloten en hoewel de termijn van de meeste private leasecontracten nog niet is verlopen, benadert Volvo deze berijders nu proactief met een nieuw aanbod. De V40 is er nu bijvoorbeeld standaard met een automaat. Maar het valt De Kroon op dat nu al de helft van de mensen die ingaan op dit Switch-aanbod, zoals het door Volvo is gedoopt, kiest voor een duurdere uitvoering of zelfs voor een duurder model. “De XC40 is bijvoorbeeld populair. Ook daar hebben we een scherp tarief voor maar is natuurlijk toch hoger dan een V40. Het valt ons wel op dat de prijselasticiteit van private lease flink groeit.”
Vorig jaar was bijna 1 op de 3 plug-in hybrides in Nederland een Volvo
Dat proactief benaderen van klanten werpt zijn vruchten af. Klanten zijn doorgaans ‘blij verrast’, valt De Kroon op. Sowieso heeft Volvo doorgaans trouwe klanten, de loyaliteit van het merk is hoog. Dat heeft vooral weer te maken met het principe van one-stop-shop, benadrukt de Volvo-manager. “Klanten van Volvo Car Lease willen niet voor een bandenwissel naar een fastfitter om vervolgens voor schade of onderhoud weer naar een andere serviceleverancier te moeten. De Volvo-dealer is het enige aanspreekpunt voor de berijder, en dat wordt enorm gewaardeerd. Daar is ook onze partner ALD Automotive volledig van doordrongen. Het geeft in het hele kanaal een grote toewijding, en dat is uiteindelijk goed voor de klant. Die weet precies waar hij aan toe is voor zowel wat betreft het product als de dienstverlening.”
Categorie: Elektrisch rijden