Met de overname van XLLease door Volkswagen Pon Financial Services breekt voor de ‘local hero’ uit Apeldoorn nieuwe tijden aan. Directeur Frank van Klink is blij met de grote ‘mobiliteitsetalage’ die hij er straks bij krijgt. Want ook bij zijn doelgroep, het midden en kleinbedrijf, krijgt duurzame ‘bredere mobiliteit’ voet aan de grond. Getriggerd door de elektrische auto!
Dat laatste wordt overigens door geen enkel wetenschappelijk onderzoek gestaafd, benadrukt Van Klink meteen. Harde cijfers zijn er niet, maar het valt de ervaren leasedirecteur de laatste maanden wel op in zijn gesprekken met klanten. “Bedrijven, van klein tot groot, lijken allemaal bezig te zijn met elektrische mobiliteit. En dan vooral met de vraag: welke elektrische auto zal nu of straks aan mijn mobiliteitsbehoefte kunnen voldoen? Daarover nadenken lijkt een discussie op gang te brengen over de inzet van bredere mobiliteit, dus niet alleen van een auto. Pool- en deelauto’s, fietsen, mobiliteitsvergoedingen, het hele spectrum kan voorbij komen. Zo’n discussie is natuurlijk alleen maar winst.”
Tegelijkertijd ziet XLLease dat uiteindelijk de auto nog veruit de belangrijkste vorm van mobiliteit is. Enkele grote klanten van XLLease, sowieso de grotere corporates en dan vooral gevestigd in de Randstad, omarmen andere vormen van vervoer omdat ze bijvoorbeeld simpelweg te weinig parkeerplaatsen hebben. De redenen voor werkgevers om autogebruik aan de kaak te stellen zijn divers. Hoewel duurzaamheid en filedruk wel universele thema’s zijn, zegt Van Klink. “Maar tegelijkertijd moeten we natuurlijk wel mobiel blijven. Dan is het goed als je in een provisiekast kan gaan snuffelen naar de vele middelen om die brede mobiliteit te faciliteren en garanderen. Dat hebben we door de overname allemaal in huis.”
Hokjesdenken
Toch ziet Van Klink niet zozeer een revolutie in mobiliteitsproducten ontstaan, zoals velen proclameren, maar eerder een evolutie. Veel van die producten, neem bijvoorbeeld private lease, bestaan namelijk al veel langer. Maar het is de acceptatie bij klanten die ervoor zorgt dat een product of dienst snel gaat. Belangrijker daarbij is dat je als leasemaatschappij aan die klantwens kan voldoen. Eerder maakte XLLease al korte metten met het gebruikelijke ‘hokjesdenken’ in leaseland, zoals Van Klink het noemt. “De klant wil in zijn visie tegenwoordig niet óf een rental óf een leaseauto óf een private leasecontract. Hij wil ontzórgd worden wat betreft zijn mobiliteitsbehoefte.”
Voorbeeld daarvan is dat een leasecontract bij XLLease parallel kan lopen met een flexibel arbeidscontract. Zo kan het ook voorkomen dat de aanvankelijke huurauto wordt omgezet naar een shortleasecontract om uiteindelijk in een vast leasecontract te eindigen. “Waarbij het dus gaat over één en dezelfde auto. Laatst hadden we iemand die zijn private leaseauto wilde omzetten in een zakelijk, operationeel leasecontract omdat hij een nieuwe baan had gevonden. Dat hebben we zonder problemen geregeld.”
Kijk ook naar de nieuwste generatie laadinfrastructuur die nu op de markt komt; het is op de lange termijn beter houdbaar dan de producten die in de pioniersfase werden ontwikkeld
Zo’n zelfde benadering is er nu ook wat betreft elektrische leaseauto’s. Al voor de troepen uit kon er bij XLLease een ‘tussenauto’ worden geleased mocht een bepaald elektrisch model nog niet voorradig zijn. Lange levertijden van ev’s zijn eerder regel dan uitzondering. Bovendien: volgend jaar staat de ev-doorbraak echt te gebeuren. Dan komen immers de modellen onder de 50.000 euro op de markt. En wellicht belangrijker: het zijn de modellen van de grote autofabrikanten. Van Klink: “We klimmen nu uit de pioniersfase van elektrisch rijden, komen nu in een duurzame elektrische fase terecht. Dat is een goede zaak. Kijk ook naar de nieuwste generatie laadinfrastructuur die nu op de markt komt; het is op de lange termijn beter houdbaar dan de producten die in de pioniersfase werden ontwikkeld. Volkswagen heeft onlangs bekend gemaakt dat het haar elektrische platform beschikbaar stelt voor derden, een unicum in autoland. Het verstevigt allemaal het duurzame karakter van elektrische mobiliteit.”
Verwachtingspatroon
Uiteindelijk zal ook waterstof meedingen in de strijd om alternatieve brandstof, denkt Van Klink. Ook al kost de waterstofproductie energie en is het rendement niet zo hoog als ‘batterij elektrisch’. Het feit dat een groot deel van het aanwezige gasstelsel ingezet kan worden voor waterstof, maakt het lucratief. “Er ligt voor miljarden aan infrastructuur in de grond en als waterstof leidend wordt voor huishoudens en industrie, dan wordt het voor de auto ook haalbaar. Niet voor niets geloven enkele grote autofabrikanten zoals Toyota en Hyundai in waterstof. Die hebben er zelfs al modellen van rondrijden.”
Toch zijn er nog genoeg stappen te zetten in deze duurzame fase van elektrisch rijden. Waarbij de belangrijkste voor fleetowners wellicht is: een goede tco-berekening maken van de diverse elektrische auto’s. Van Klink: “Wat kost zo’n auto nu precies inclusief laadkosten? Nog maar weinig bedrijven maken het sommetje. En is het zinvol om snelladers te plaatsen bij mensen thuis? Je zult zien dat straks elektrische auto’s en alle infrastructuur eromheen moeten voldoen aan het hoge verwachtingspatroon wat mensen nu hebben van conventionele auto’s. Nu ligt die verwachting van ev’s lager, de bijtelling is immers vriendelijk. Maar dat zal veranderen. En dan kan je uiteindelijk spreken van echt duurzame veranderingen.”
Categorie: Elektrisch rijden






