Autodelen een groeimarkt? Zeker waar, aldus Peter de Jong, directeur van autodeelplatform WeGo. Maar de ‘jubelgetallen’ die vanuit de overheid vaak worden gegeven, moeten met een korrel zout worden genomen. Autodelen groeit langzaam maar gestaag; het is kralen rijgen, zoals De Jong het noemt. Tegelijkertijd heeft WeGo in de zakelijke niche waarin het opereert de zaken goed voor elkaar. Want een succesvol autodeelconcept neerzetten blijkt nog niet zo eenvoudig.
Hoeveel verschillende soorten deelautoconcepten Nederland ook telt en voor welke uitdagingen die bonte scharen van bedrijven staan, autodelen gaat verder groeien de komende jaren, is de overtuiging van De Jong. De transitie van bezit naar gebruik is immers volop in gang gezet. Maar als je als deelautobedrijf gezond wilt groeien, moet je een duidelijke focus hebben, een meer dan goede dienstverlening bieden en technisch natuurlijk helemaal up to date zijn. Dat zijn ook de pijlers van WeGo en binnen de zakelijke doelgroep waar het zich op richt. WeGo is inmiddels uitgegroeid tot het grootste zakelijke deelplatform van de markt. Meer dan 1500 auto’s zijn er inmiddels in de systemen van WeGo deelbaar gemaakt.
Enkele recente wapenfeiten: sinds kort is de nieuwe WeGo-app live die bijvoorbeeld ook blijft functioneren zonder actieve dataverbinding. De auto wordt via bluetooth geopend en gesloten. De sleutel is helemaal uit het proces gehaald. Met CarWise is een samenwerking afgesloten waarmee bijvoorbeeld demo- en vervangend vervoerauto’s van de aangesloten dealerbedrijven gedeeld kunnen worden. In eerste instantie worden nu de Louwman-dealers aangesloten.
Achterwacht
En WeGo gaat meer inzetten op services. Uit klantenonderzoek blijkt dat de organisatie al uitmuntend scoort op dit vlak, maar dat is volgens De Jong ook een absolute voorwaarde om succesvol te zijn in autodelen. “Zie de deelauto als een weeskind, niemand zorgt ervoor. De auto wordt gebruikt en daarna vergeten. WeGo neemt samen met partners de zorg voor de auto over en beantwoord vragen die berijders hebben over de auto. We hebben in de jaren dat we nu bezig zijn veel geleerd over de operationele kant van de zaak. Terwijl menig concurrent vooral een ICT-bedrijf is met 3 mensen op kantoor, hebben wij hier standaard een team dat voortdurend met de auto’s bezig is. Niet alleen om ze in topconditie te houden, waar het schoonhouden onderdeel van is, maar we komen ook in actie als een klant om 3 uur ’s nachts een probleem heeft. Daarvoor hebben ’s nachts een ‘achterwacht’ op de been. Berijders moeten snel, makkelijk en vooral probleemloos deelauto’s kunnen gebruiken, het is cruciaal voor de acceptatie van deelauto’s binnen een wagenpark.”
Berijders moeten snel, makkelijk en vooral probleemloos deelauto’s kunnen gebruiken, het is cruciaal voor de acceptatie van deelauto’s binnen een wagenpark
MaaS-oplossingen
Doordat WeGo zoveel ervaring heeft opgedaan met deelauto’s, zowel elektrische als conventionele, gaat de organisatie haar consultancy praktijken uitbreiden, ook weer samen met partners. Autodelen staat bij veel organisaties op de agenda, maar het ontbreekt vaak aan kennis om een deelconcept succesvol te implementeren. Waarbij bijvoorbeeld draagkracht nodig is bij werknemers die er gebruik van moeten maken. De Jong: “Onze klantengroep is heel divers; onlangs hebben we een zorginstellingen aangesloten die hun rolstoelbussen gaan delen. Die rijden soms maar 3000 kilometer per jaar, terwijl een zo’n bus tegen de 90.000 euro kost. Het mooie van ons platform is dat het schaalbaar en flexibel is in te zetten. Ook wat betreft tarieven: je kan er uur- of dagtarieven aan hangen, speciale instaptarieven of zakelijke dan wel privétarieven. En natuurlijk de koppelingen met andere aanbieders en/of platformen. Uiteindelijk past onze dienstverlening ook perfect in MaaS-oplossingen en in mobility-hubs. Daar gaan we de komende tijd nog veel over horen…”
Categorie: Huur & Deelauto's






