Een privé(lease!) brandstofkaart, contactloos betalen zonder de winkel in te hoeven, een programma voor CO2-reductie en een uitgebreide ‘netwerkanalyse’ om de zakelijke (lease)rijder vooral niet om te laten rijden. De merkgebonden brandstofkaart van BP is veranderd in een slimme, hybride pas waarbij hét voordeel van een branded card overeind blijft: korting aan de pomp. Maar wellicht belangrijker: de BP Tankpas weet nu ook de HR-afdeling te overtuigen.
Langere tijd is er aan alle ontwikkelingen gewerkt. In alle stilte zo lijkt, want TrendsinAutoleasing kreeg in een interview met Marcel Mureau en Dirk Jaap Vermeijden, beiden verantwoordelijk voor de zakelijke (lease)markt voor BP, heel wat nieuws te verwerken. En er zit meer (groot) nieuws aan te komen, maar daarvoor kwam dit interview net te vroeg.
BP was in ieder geval de eerste die kwam met de mogelijkheid om wireless vanuit de auto te betalen op de eigen tankstations. Inmiddels draaien er 70 stations waar dit BPme operationeel is en in december wordt dit uitgebreid naar 200 locaties. Berijders downloaden hiervoor een app waarmee betaald wordt. BPme wordt volgens Mureau bijvoorbeeld gebruikt voor koeriersbedrijven die snel weer op pad moeten. Dergelijke bedrijven, met onder andere veel bestelauto’s, maken daarbij ook gebruik van de koppeling die BP heeft met TomTom. De brandstofdata komt dan terecht in het TomTom-dashboard. Omdat die laatste de exacte kilometerstanden heeft, kunnen er precieze verbruiksgegevens worden gemaakt. Ook niet onbelangrijk: het leidt tot minder fraude. Mureau: “Je krijgt via het systeem realtime een waarschuwing als er bijvoorbeeld wordt getankt maar het voertuig staat niet op de tanklocatie. Dit stukje fraudepreventie dient allemaal ons hogere doel: het beperken van de TCO.”
Drie ‘grote emoties’
Maar het zijn niet alleen deze nieuwe troeven van BP waarmee Vermeijden en Mureau tegenwoordig zo veel gemakkelijker dan vroeger aanschuiven bij fleetowners en leasemaatschappijen. Waarbij de mannen beseffen dat er feitelijk drie ‘grote emoties’ zijn bij werknemers: het bestellen van de auto, goede koffie en waar je kan tanken! “Vaak is de leaseregeling al versoberd de afgelopen jaren. Als leaserijders dan ook nog eens worden beperkt waar te tanken, dan stuit dat op verzet”, aldus Vermeijden. BP begint daarom standaard met een netwerkanalyse, toegespitst op bedrijf of eventueel leaserijder zelf. “De BP Tankpas is inmiddels verworden tot hybride-pas. Zo wordt onze pas ook geaccepteerd bij onder andere Total of Texaco en Esso-stations van EG Group . In totaal hebben we een netwerk van 1.100 stations. In de netwerkanalyse laten we precies zien waar de medewerkers terecht kunnen. En als dat onvoldoende blijkt, dan zeggen we dat ook.”
Waarbij de mannen beseffen dat er feitelijk drie ‘grote emoties’ zijn bij werknemers: het bestellen van de auto, goede koffie en waar je kan tanken!
Zo’n hybridepas blijft overigens de voordelen houden van een merkgebonden pas. Dat wil zeggen: korting op iedere liter afhankelijk van het volume. Waar ook medewerkers zonder leaseauto of met een private leaseauto van kunnen profiteren. Hiervoor heeft BP de Personeelsvoordelenpas ontwikkeld (zie kader). Daarom luidt het advies van Vermeijden dan ook: blijf vooral aan de snelweg tanken! Uiteraard met een knipoog van het advies van veel leasemaatschappijen om vooral de goedkopere pomp op te zoeken, (ver) weg van de snelweg. “Met die kortingen die wij geven, is dat niet meer nodig. Dat scheelt omrijden”, aldus Mureau. Bij BP zegt men het liefst naast de fleetmanager te staan in het zoeken naar oplossingen. Ook wat betreft het terugdringen van CO2. In BP FleetExpert, het eigen softwareprogramma van BP, kan de fleetmanager niet alleen alle passen beheren – en bijvoorbeeld limieten instellen – maar krijgt hij ook met een druk op de knop inzicht in de uitstoot van het gehele park en zelfs per auto. Vermeijden: “Op die manier kan je precies zien bij wie, of in welk segment, de pijn zit. Daar kan je dan gericht op sturen. Standaard hebben we bijvoorbeeld online rijtrainingen beschikbaar (via BP Target Neutral). En natuurlijk hebben we een CO2-compenstatieprogramma, Target Neutral. Hoe je het wendt of keert, we zijn uiteindelijk allemaal onderdeel van de energietransitie.”
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten