Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

De ‘waarom-vraag’ achter Mobility as a Service (MaaS)

vrijdag 3 januari, 2020
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Hoe alle discussies rondom MaaS de gemoederen in het land kunnen bezighouden… Johan Schallenberg en Jochem Reintjes van mobiliteitsleverancier Shuttel komen regelmatig over de vloer bij bedrijven die hun hele mobiliteitsbeleid van de ene op de andere dag radicaal willen omgooien. Er moet ‘iets’ met MaaS gebeuren, daar staat de media immers vol van. Aan Shuttel, dat toch in de markt bekend staat als MaaS-voorvechter, dan de ‘vreemde’ taak om op de rem te trappen.

MaaS is op zich een ideale situatie, verduidelijkt Schallenberg. Een reiziger die met 1 app gebruik kan maken van bijvoorbeeld trein, deelfiets of -auto, en tegelijkertijd brandstof kan tanken en de parkeergarage mee afrekenen. Op de app wordt de reis gepland, geboekt én afgerekend. De gebruiker, of zijn of haar werkgever, ontvangt één factuur. “Ideaal, zeker. Alleen de waarheid is dat dit concept nog niet bestaat, je kan niet overal met één app afrekenen en dat blijft nog wel even toekomstmuziek. Onze oplossing komt wellicht nog het meest in de buurt van MaaS.”

Werkgevers moeten in dit stadium van de markt eerst duidelijk krijgen waarom ze MaaS-achtige services willen. Pas als dat duidelijk is, kan er een basis worden gelegd om brede, flexibele mobiliteit te faciliteren. Want om dat laatste draait het vooral, zegt Reintjes. “Het is de waarom-vraag die de zaak aan het rollen brengt bij klanten en prospects. Waarbij we dus afraden het beleid te snel en te radicaal om te gooien. Om de simpele reden dat werknemers dan afhaken. En die heb je natuurlijk nodig om je doelstellingen van het beleid te realiseren.”

Reintjes ziet de laatste tijd zelfs werkgevers bijvoorbeeld terugkomen op hun eerder opgetuigde, veelal ingewikkelde mobiliteitsbudgetten die er vooral voor moesten zorgen grip te houden op de kosten. “In onze ogen is dat toch een paardenmiddel. Met een ‘simpele’ mobiliteitskaart krijg je ook inzicht in het gebruik en de kosten van de verschillende mobiliteitsvormen.”

Add-on op bestaand beleid

Het ‘waarom’ van het willen veranderen van het mobiliteitsbeleid wordt bijna altijd ingegeven door een viertal onderwerpen: duurzaamheid, flexibiliteit, goed werkgeverschap en grip op de kosten. Welk bedrijf waarop en hoe zwaar wil inzetten, is weer aan de organisaties zelf. Het eerste advies van Shuttel luidt doorgaans: houd alles bij het oude maar integreer wel een oplossing zoals Shuttel als add-on op het bestaande beleid. “Stop dan tegelijkertijd met declaraties. Laat alles via de mobiliteitskaart lopen, met Shuttel kun je immers de deelauto, taxi of trein afrekenen. Voordeel is dat je dan precies ziet van welke mobiliteit gebruik wordt gemaakt, tegen welke kosten. En dat brengt weer inzicht.”

Alleen al het bieden van flexibiliteit en ‘eigen keuze’ voor de werknemer kan al wonderen doen

Dat inzicht in het gebruik van (de kosten van) brede, flexibele mobiliteit is essentieel om te beslissen of überhaupt het mobiliteitsbeleid verder op de schop moet. Want alleen al het bieden van flexibiliteit en ‘eigen keuze’ voor de werknemer kan al wonderen doen, zegt Schallenberg. Je ziet volgens hem dan een natuurlijk gedrag ontstaan om flexibel te reizen. Werknemers gaan echt wel het ov of deelauto’s gebruiken als ze zien dat het handiger is. Schallenberg noemt het ook wel ‘zelf-lering’ bij werknemers. “En natuurlijk blijven ze ook gewoon tanken als ze op dinsdag met de auto gaan omdat ze na werk de kinderen van school moeten halen. Maar het is juist die vrije keuze waar MaaS voor staat. Je moet daarbij als werkgever niet te streng sturen, al gebeurt natuurlijk alles binnen vooraf gestelde financiële kaders.”

Mobiliteitsgereedschapskist

Overigens kan een werkgever beslissen om wel extra te sturen op bijvoorbeeld het verminderen van CO2-uitstoot. Ook daarvoor beschikt Shuttel over de nodige gereedschappen in hun uitgebreide mobiliteitsgereedschapskist. Bonus-malusregelingen kunnen dan bijvoorbeeld uitkomst bieden of vormen van gamification die berijders duurzamer moeten laten reizen. Zolang een fleetowner maar weet waar hij heen wil met zijn beleid. Daarom is het zo belangrijk om helder te hebben wat je als organisatie wil bereiken. Dan kan er gericht gereedschap aan te pas komen. Of dat nu van Shuttel is of van iemand anders. Volgens Reintjes moeten dan ook alle stakeholders binnen het bedrijf het beleid steunen en uitdragen. “Een goede, heldere communicatie is essentieel. Dan krijg je ook de OR mee. Hierin merken we de laatste tijd echt een omslag. Men is bereid beslissingen te nemen. Drie jaar geleden stonden we voor het eerst op een beurs. Toen kwam men voorzichtig wat informatie inwinnen. Onlangs stonden we er voor het derde jaar, nu werden we bestookt met gerichte vragen. Dat is natuurlijk pure winst”.


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Mobility as a Service (MaaS)
Labels: Shuttel

Gerelateerde links:

  • Shuttel staat voor Administratief gemak
  • Audi e-tron inclusief Shuttel mobiliteitspas
  • Louwman Group investeert in Mobiliteitsfabriek
  • Radiuz tekent Amsterdamse MaaS-overeenkomst
  • ALD Move wint internationale innovatieprijs
  • MaaS-app Whim haalt 29,5 miljoen op
  • Sixt breidt MaaS-diensten uit met XXImo (plus OV!)
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • Allianz

    Allianz

    Elk bedrijf is uniek, net als elk wagenpark. Dus waarom kiezen voor een standaard- verzekeringspakket? Allianz biedt perfecte verzekeringsoplossingen op maat

  • Webfleet Solutions

    Webfleet Solutions

    Webfleet Solutions is ’s werelds toonaangevende leverancier voor telematicaoplossingen met een focus op fleetmanagement, voertuigtelematica en connected car diensten

  • Hooikammer Groep

    Hooikammer Groep

    Uw eerste aanspreekpunt bij pech, calamiteiten, berging, transport opslag en de remarketing van voertuigen.

  • debesteleasedeal.nl

    debesteleasedeal.nl

    Wij zijn debestelesasedeal.nl, de onafhankelijke leasevergelijker van Nederland. Ons doel is om de beste leasedeal te realiseren: beste prijs, beste voorwaarden. Wij regelen het. Gratis.

  • Van Mossel Autolease

    Van Mossel Autolease

    De MG5 Electric biedt alles wat u van een stationwagen in het C-segment mag verwachten. Het model combineert een grote actieradius met de capaciteit tot snel opladen. En dát voor een aantrekkelijke prijs!

  • Smart Profile

    Smart Profile

    Direct marketingorganisatie Smart Profile beschikt over een eigen database met uitgebreide informatie en relevante contactpersonen van de TOP 30.000 fleetowners in de Benelux

  • ABAX

    ABAX

    ABAX is Europa's snelst groeiende telematicabedrijf met in-house ontwikkelde software en hardware van hoge kwaliteit. Professioneel beheer van het wagenpark zonder dure consultants

  • Mercedes-Benz

    Mercedes-Benz

    Emissievrije mobiliteit is waar wij ons voor inzetten. Om het klimaat te beschermen en voor schonere lucht te zorgen. Dit vormt de kern van onze duurzame bedrijfsstrategie

  • ALD Automotive

    ALD Automotive

    ALD Automotive ontwikkelt zich van autoleasemaatschappij tot aanbieder van totale mobiliteit. Met steeds meer flexibele leasevormen die echt keuzevrijheid bieden

  • AA-team

    AA-team

    Met meerdere automerken onder één dak ontstaat al snel de behoefte aan één alarmnummer voor schade, pech of andere gebeurtenissen. Voor deze bedrijven, zoals fleetowners en leasebedrijven, is er AA-team!

  • OG clean fuels

    OG clean fuels

    Met de mix aan schone brandstoffen van OG is er voor iedereen een passende brandstof en verduurzaam je gemakkelijk je wagenpark.

  • Avis

    Avis

    Zakelijk een personenauto, bestelauto of vrachtauto nodig van 1 dag tot 1 jaar? Avis Budget biedt oplossingen op maat. Voor kleine en grote ondernemers. Flexibele oplossingen zonder gedoe.

  • Jaguar Land Rover

    Jaguar Land Rover

    Jaguar Land Rover FLEET & BUSINESS realiseert oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken van zakelijke rijders, wagenparkbeheerders, MKB en ZZP'ers en specialistische sectoren

  • Shell Recharge Solutions

    Shell Recharge Solutions

    NewMotion en Greenlots gaan verder als Shell Recharge Solutions. Het blijft zich inzetten om zo snel mogelijk CO2-neutraal rijden mogelijk te maken en bestuurders, bedrijven en partners te steunen bij de overgang naar elektrisch rijden

  • gribb

    gribb

    gribb.tech, onderdeel van Roadsafetylab, combineert technologie, menselijk gedrag, data en verkeersveiligheidsmarketing om de prestaties van uw wagenpark te verbeteren

  • Greenwheels

    Greenwheels

    Gebruik maken van onze 2.300 deelauto's op straat of kiezen voor exclusieve deelauto’s voor jouw bedrijf? Van het ombouwen van je eigen bedrijfsauto’s naar deelauto tot het delen van een nieuwe elektrische auto: Greenwheels helpt u verder.

  • Sixt

    Sixt

    Zakelijke klanten bij SIXT blijven flexibel! Altijd en overal ter wereld. Je zit niet vast aan een langlopend contract en je hebt altijd toegang tot een wereldwijd netwerk van premium bedrijfswagens.

  • PLAN-IT

    PLAN-IT

    Plan-IT is al meer dan 25 jaar marktleider in werkplaatsplanning, geschikt voor kleine tot grote bedrijven, te koppelen aan vrijwel elk DMS. We bieden verschillende producten voor een efficiënt sales- en aftersalesproces.

  • Verizon Connect

    Verizon Connect

    Verizon Connect combineert de drie beste softwarebedrijven voor fleetmanagement en mobiele werknemers om oplossingen te leveren voor meer veiligheid, productiviteit en efficiëntie.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2022 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design