Nieuwe importeur Maxomotive voor elektrische Maxus

vrijdag 24 januari, 2020

2020 wordt een belangrijk jaar voor Maxus, de elektrische bestelauto van Chinese makelij. Het direct salesmodel is verlaten, sinds dit jaar wordt er in Europa met officiële landenimporteurs en hun dealernetwerk gewerkt. Nieuwe modellen, waaronder de opvolger van de EV80 (de E-Deliver 9) en een LCV in het kleinere Transporter-segment moeten de verkopen verder een boost geven. Country Manager Lou Jedeloo van Maxomotive schetst de uitdagingen.

In Nederland wordt de Belgische importeur Alcomotive verantwoordelijk voor de verkoop van de Maxus. Want het moederbedrijf van Maxus SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) heeft grote plannen voor de Europese markt. In China behoort SAIC met ruim 7 miljoen verkochte auto’s in 2019 al tot een van de grootste autobouwers, de nummer 7 in de wereld zelfs.

Country Manager Lou Jedeloo van Maxomotive

Momenteel wordt het dealernetwerk in Nederland opgetuigd en worden de eerste trainingen voorbereid van het dealercorps. Maar ondertussen benadrukt Lou Jedeloo, Country Manager van Maxomotive Nederland, zoals de organisatie officieel per 1 januari jl. heet, dat het per direct als een van de weinige LCV-merken ook daadwerkelijk elektrische LCV’s kan leveren! Of het er nu één of honderd zijn. “De EV80 voorziet al bij vele bedrijven in een grote behoefte. De afgelopen twee jaar hebben we met dit model en het voeren van veel gesprekken en organiseren van pilots al flink gezaaid. Vrijwel de gehele top 200 fleetowners hebben we benaderd en gesproken tot op directieniveau. De interesse en noodzaak van elektrificatie van het wagenpark is groot. De groeicijfers lijken in een grafiek op een hockeystick na enige weifeling in de markt; de komende tijd gaat die stijl omhoog.”

‘Traditioneel’ importeursschap

Lessen zijn er de afgelopen twee jaar ook geleerd. Onder andere dat een direct salesmodel met name in de LCV-markt toch (nog) lastig blijkt. Daarom is nu gekozen voor een ‘traditioneel’ importeursschap door Alcomotive, een van de grotere privé-importeurs van Europa met een omzet van bijna 2 miljard Euro en actief in acht Europese landen in de Automotive. Een andere les: een elektrische bus verkoop je niet zomaar vanuit de showroom. Jedeloo: “Consultancy is heel belangrijk. Elektrisch vervoer moet passen binnen een organisatie, of in ieder geval passend worden gemaakt. Het is een gezamenlijk project dat je samen met de klant aangaat. Die communicatie met de klant is heel belangrijk. Dan zul je ook je aftersales volledig op orde moeten hebben met een getraind netwerk, 24/7.”

Dat de concurrentie niet stilzit en er inmiddels meerdere elektrische bestelauto’s op de markt zijn – als ze al aantallen kunnen leveren – vindt Jedeloo alleen maar een goede zaak. Op die manier wordt de markt vergroot en gaan klanten er juist actiever mee aan de slag. De Maxus moet het vooral hebben van een gunstig TCO-plaatje. Iets waar inmiddels ook ervaring is opgedaan bij bedrijven die de Maxus al inzetten. Niet alleen als pilot, maar voor het ‘echte’ werk in de praktijk”, aldus Jedeloo.

E-Deliver 3

De gunstige belastingregels voor ev’s, de goede beschikbaarheid van laadpunten, de steeds strengere uitstootregels en incentives voor EV, met name in de steden in zowel Nederland als de rest van Europa, het zijn allemaal ingrediënten die positief uitpakken voor de elektrische LCV’s en in het bijzonder de Maxus. Later dit jaar, gedurende het laatste kwartaal, komt er een opvolger van de EV80, de E-Deliver 9 genaamd. Bovendien komt er ook nog een compacter model bij: de E-Deliver 3. Hij zit qua formaat tussen de Volkswagen Caddy en Transporter in met ongeveer 5-7 m3 laadvolume. Ideaal bijvoorbeeld voor pakketverzorging in stedelijk gebieden. Verkrijgbaar in veel varianten en accuversies. Naar verwachting komt deze rond de zomer van dit jaar op de markt. Eind dit jaar volgt dan de E-Deliver 9, een groter model dat de strijd aangaat met modellen als de Volkswagen E-Crafter, de nog te introduceren Ford Transit en de elektrische variant van de Mercedes-Benz Sprinter. Jedeloo: “Al met al een buitengewoon interessant jaar in een enorm dynamische markt voor Maxus en Maxomotive.”

In april 2018 was TrendsinAutoleasing aanwezig bij de introductie van de EV80 en liet onder andere bestelautojournalist Jeroen Ekeler een rondje rijden…

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Alcomotive, Maxomotive, Maxus