Smart Mobility: denken vanuit een ecosysteem

donderdag 6 februari, 2020

De mobiliteitsmarkt is onherroepelijk aan het veranderen, met nieuwe aanbieders en een (sterk) opkomende industrie rondom het laden van elektrische (deel)auto’s. Op het Smart Mobility congres van Automotive Insiders gisterenmiddag werd één ding duidelijk: de branche moet leren denken vanuit ecosystemen.

Peter Mulder van Improof Research

Dat ecosysteem omvat alle mobiliteit dat zich groepeert rondom de eindgebruiker. Feitelijk moeten branchepartijen voor deze eindgebruiker mobility service providers worden, schetst Stijn de Groen van KPMG dat afgelopen december hun rapport publiceerde Mobility 2030, a perspective for organizations across the Dutch ecosystem. Die service providers kunnen leasemaatschappijen zijn –nieuwverkopen zijn anno 2020 in 8 van de 10 gevallen b2b! – maar ook voor dealerbedrijven liggen er kansen. Mits ze een digitale basis hebben met een goed platform en een app. “Ook nieuwe toetreders zoals energiemaatschappijen kunnen grote spelers worden in de automotive markt door de toenemende elektrificering van het wagenpark. De ontwikkelingen rondom laadinfrastructuur is inmiddels zelfs een belangrijker groeisector in Nederland. Bedrijven moeten sterk kijken naar wat ze succesvol maakt in de markt en niet zozeer denken van een traditionele business case. Als je maar duidelijk de eindgebruiker in het vizier hebt. Om die laatste draait het steeds meer.”

Co-creatie met de autobranche

Zo’n nieuwe toetreder is bijvoorbeeld ING dat op het Smart Mobility congres hun nieuwe platform Sharewaze introduceerde. Het is opgericht vanuit de gedachte om in co-creatie met de autobranche – en klanten van ING – innovatie aan te jagen, zegt Michael van den Berg van ING. Waarbij er vooral werd gekeken naar het probleem van autodelen: de terughoudendheid van autobezitters en leaserijders om hun ‘heilige huisjes’ te delen. “Er zijn tegenwoordig zoveel, vooral kleinschalige deelprojecten niet succesvol. Dat ligt deels aan een slechte user experience maar ook aan een gebrek van commitment van bijvoorbeeld bedrijven en overheid.”

Michael van den Berg van ING

ING gelooft daarbij vooral in zakelijk autodelen, de particulier laten ze links liggen. Waarbij er een belangrijke rol van de werkgever is om het deelgebruik te stimuleren. Binnenkort start er een pilot in het oosten des lans in samenwerking met Autolease Twente waarbij er gedeeld wordt in een ‘warme groep’.

Serieus potentieel

Dat de particulier niet in het vizier staat van Sharewaze heeft ook te maken met de dure verzekeringspremies. Wat weer het gevolg is dat er veel schades worden gereden bij particuliere deelauto’s. Ook Centraal Beheer richt zich alleen op zakelijke deelauto’s en is uit alle particuliere deelinitiatieven gestapt. Het was enigszins in lijn met de bevindingen van Peter Mulder van Improof Research die zijn Smart Mobility Monitor presenteerde. Het is een eerste groot consumentenonderzoek naar het gebruik van Smart Mobility. Hij schetst een serieus potentieel aan autodelers, maar dan wel die met een (zakelijke) leaseauto. “Ruim 30 procent zegt zijn zakelijke leaseauto te willen delen. Zelfs private leaserijders zijn bij 2,5 maal vaker bereid om hun auto te delen dan particuliere autokopers. Die laatste groep blijft steken op 10 procent.”

Smart mobility ‘voorbeelden’ Radiuz (mobility integrator) en Hely (mobiliteitshubs) sloten het congres af. Victor van Den Berg van Radiuz wees vooral op de ‘bumpy road ahead’ en het ‘opvoeden van de markt’ in die zin dat men meer moet gaan samenwerken. Volgens Tarik Fawzi van Hely is het in de MaaS-markt momenteel vooral een kwestie van ‘vallen en opstaan’. En dat we voor lief moeten nemen dat tussen de 80 en 90 procent (!) van de MaaS-initiatieven momenteel mislukken. Het hoort bij een ‘embryonale markt’. Overigens kondigde hij aan dat Hely binnenkort ook freefloating deelauto’s zal gaan ontsluiten met de Hely-app. “Ondanks alle problemen van een markt in wording is er wat ons betreft één ding zeker: MaaS wordt een enorme groeimarkt.”

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Automotive Insiders, Smart Mobility Congres 2020