VNA jaarcijfers: aantal leaseauto’s stevig gegroeid

vrijdag 14 februari, 2020

In het afgelopen jaar is het aantal leaseauto’s in Nederland met 12,8% stevig doorgegroeid, meldt de VNA vandaag in haar jaarcijfers. Alle segmenten lieten groei zien: private lease en zakelijke personen- en bestelauto’s. ‘Prima uitgangspunt voor de volgende stap: het aanbieden van brede mobiliteit’.

De teller staat nu op 1.128.000 leasevoertuigen, dat is een toename van 128.000 voertuigen ten opzichte van 2018. Daarvan zijn er 740.000 zakelijke leasepersonenauto’s, 200.000 leasebestelauto’s en 188.000 private lease-auto’s. Dat is een groei van 9,5% ten opzichte van 2018 in het zakelijke personenautopark, 14,5% in het bestelautopark en 25,6% meer private leaseauto’s.

Volgens VNA maakt autoleasing in Nederland een enorm positieve ontwikkeling door. Al jaren zit het leasewagenpark in de lift en is nu twee jaar op rij meer dan 10% gegroeid. Vooral dankzij de populariteit van private lease. Een goede ontwikkeling op het gebied van milieu en verkeersveiligheid, noemt de VNA het tevens. Want nieuwe auto’s zijn schoner, zuiniger en veiliger.

De groeiende leasecijfers zorgen er ook voor dat het aandeel lease op het totale Nederlandse wagenpark is geklommen tot net boven de 10 procent. Bij de bestelauto’s is dat aandeel gestegen tot 20,6%; in 2018 was dat 18,4%. Op de nieuwverkopen is lease inmiddels goed voor meer dan 50 procent.

Abonnementsvorm

Volgens Renate Hemerik, voorzitter VNA, is lease niet alleen een belangrijke schakel naar een groener Nederlands wagenpark, maar ook in de ontwikkeling naar bredere mobiliteit. “De autoleasesector staat er goed voor. Er is veel groei in alle segmenten en de sector bereidt zich voor op een volgende stap in ontwikkeling naar bredere mobiliteit. Kijk wat er gaande is op het gebied van fietslease en de mogelijkheden die de roep om Mobility as a Service met zich meebrengt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we ook in de toekomst een belangrijke schakel zijn voor wat betreft de invulling van integrale en duurzame mobiliteit.”

Als ze een vergezicht voor de doorontwikkeling van mobiliteit moet geven, lijkt het Hemerik persoonlijk niet ondenkbaar dat mobiliteit in de toekomst ook in abonnementsvorm wordt aangeboden. En natuurlijk zullen een aantal van de bij VNA aangesloten leasemaatschappijen die mogelijkheid niet onbenut aan zich voorbij laten gaan.

Private lease stimulans elektrisch rijden

Ten aanzien van private lease ziet de VNA dat de introductiefase voorbij is en de markt volwassen wordt. Dat betekent dat vraag en aanbod normaliseert. Met de doelstelling van de overheid om de consument te stimuleren ook elektrisch te gaan rijden, zal de beweging van bezit naar gebruik alleen maar toenemen en private lease verder groeien, denkt Hemerik. Elektrische auto’s zijn veel duurder in aanschaf dan conventionele auto’s en de consument ervaart investeren in een nieuwe technologie met een accu nog steeds als een risico. “Bovendien wordt de consument geadviseerd en ontzorgd over het laden, de aanschaf van een laadpaal en een laadpas.”

In 2019 is 53% van de ruim 107.700 elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark een leaseauto. Het grote aantal zakelijk ingezette elektrische auto’s eind 2019 was natuurlijk voorspelbaar, gezien de fiscale wijzigingen begin dit jaar. Maar volgens Hemerik is de EV ‘here to stay’ en zal het aantal de komende jaren flink zal toenemen. “Alhoewel we er wel voor zullen moeten zorgen dat we als Nederland aantrekkelijk zijn voor de buitenlandse fabrikanten, zodat ze de auto’s aan Nederland gunnen!”

Overigens deden ook waterstofauto’s in 2019 een voorzichtig toetreden in het Nederlandse wagenpark. Eind 2019 tellen we in totaal 220 waterstofauto’s in Nederland, waarvan 130 leaseauto’s. Dat is een aandeel van 60%.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: VNA