Toyota: ook op kleinere modellen actieve veiligheidssystemen

dinsdag 3 maart, 2015

Toyota introduceert op de Autosalon van Genève Toyota Safety Sense: meerdere nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen die hun weg moeten vinden in een hele reeks auto’s, te beginnen met de nieuwe Auris en nieuwe Avensis.

Het Pre-Collision System (PCS) van Toyota kan eventueel zelf remmen om een aanrijding te voorkomen.

Het Pre-Collision System (PCS) van Toyota kan eventueel zelf remmen om een aanrijding te voorkomen.

Toyota Safety Sense is erop gericht aanrijdingen te voorkomen dan wel de gevolgen ervan te beperken. Maar dergelijke systemen moeten dan wel op grote schaal toegepast worden. Didier Leroy, President & CEO van Toyota Motor Europe, heeft daarom al aangekondigd tegen het einde van 2015 Toyota Safety Sense op brede schaal aan te bieden; óók op de kleinere modellen.

De meest uitgebreide vorm van Toyota Safety Sense bestaat uit Pre-Collision System (PCS), eventueel met voetgangersdetectie. Tussen snelheden van 10 tot 80 km/uur kan het systeem zelf remmen om een aanrijding te voorkomen.

Dan is er het Lane Departure Alert dat via een camera de rijbaanmarkering waarneemt en de chauffeur een signaal krijgt als hij buiten de markering dreigt te geraken. Eventueel stuurt Lane Departure Alert ook bij (afhankelijk van het model).

Automatic High Beam schakelt automatisch tussen dim- en grootlicht, Road Sign Assist ‘leest’ de verkeersborden en projecteert ze op het centraal TFT-scherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter en tenslotte is er Adaptive Cruise Control. Dat maakt gebruik van een geavanceerde millimeter-golfradar. Het systeem detecteert voor de auto rijdende voertuigen en herkent de snelheid waarmee die zich voortbewegen. Het past vervolgens de eigen snelheid aan om ervoor te zorgen dat er altijd een veilige afstand is tussen de Toyota en zijn voorligger.

Categorie: Technologie / Innovatie
Labels: Toyota