Werkgevers springen nog niet op de leasefiets

dinsdag 3 maart, 2020

Mobiliteitsdeskundige Lysbeth van Silfhout ziet de e-bike als oplossing voor (zakelijke) ritten tot zo’n 15 kilometer. Zeker in combinatie met het inperken van parkeerplaatsen. Maar zij moet de eerste organisatie nog tegenkomen die de leasefiets volledig heeft opgenomen in hun mobiliteitsbeleid. Ook al is de bijtelling sinds kort ‘vereenvoudigd’.

Lysbeth van Silfhout stond onder andere aan de wieg van het duurzame mobiliteitsbeleid van ABN AMRO

De aanbieders van leasefietsen buitelen de laatste maanden over zich geen. Grote leasemaatschappijen die de e-bike omarmen, maar ook nieuwe deelfietsaanbieders die de zakelijke markt ontdekken. Maar hoe populair en goed de fiets voor de zakelijke forens ook moge zijn, het implementeren in een mobiliteitsregeling blijkt een ander verhaal.

Lysbeth van Silfhout, die onder andere aan de wieg stond van het duurzame mobiliteitsbeleid van ABN AMRO, als adviseur mobiliteitsbeleid optrad voor afdelingen HR en Facility van ICS Cards, Amsterdam UMC en LeasePlan Holding en momenteel bij de gemeente Utrecht opdrachten vervult op het gebied van deelmobiliteit en smart mobility, ziet werkgevers worstelen met de leasefiets. “Zie een bestaand mobiliteitsbeleid als een zorgvuldig opgebouwd mikado-bouwwerk. Als je aan één onderdeel gaat sleutelen, dan beweegt er van alles mee. En de leaseregeling van de fiets opnemen veroorzaakt een grote beweging, die op alle fronten gevolgen heeft. Niet alleen bij HR overigens”, aldus Van Silfhout.

Zelf heeft Van Silfhout bijvoorbeeld bij ABN AMRO besloten de leasefiets niet op te nemen in de mobiliteitsmix. Wel is gekozen private lease aan te bieden, met korting via de werkgever. Wij wilden – met een wagenpark van toen ruim 2000 auto’s – niet ook nog wagenparkbeheerder worden van fietsen. Bovendien: een teruggekomen Volkswagen Polo van een oud-medewerker opnieuw inzetten, is doorgaans geen probleem. Maar een damesfiets van 49 inch? “Bovendien wil je geen open eind financiering. Een kilometervergoeding of een mobiliteitsbudget is wat dat betreft beter te budgetteren. En je moet ervoor waken de flexibiliteit niet uit je mobiliteitsbeleid te halen. Daarbij: de complexiteit van de leasefietsregeling zit hem vooral nog in de fiscaliteit en het inregelen in je HR-systemen. Ook al is er nu een vaste bijtelling van 7 procent”.

Op het aanstaande Fleet Event van 19 maart zit Van Silfhout een Fleet Ladies-sessie voor over de fiets als onderdeel van het mobiliteitsbeleid. Gastsprekers zijn Kate de Jager, plv. Programmanager Fiets bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Marie-Christine Porte, accountmanager bij Friesland Lease, de pionier op het gebied van leasefietsen. Porte zal met name de regeling vanuit werkgeversoogpunt benaderen.

Nog niet aangemeld voor het event? Doe het snel! Er is nog beperkt ruimte.

Categorie: Fiets / e-bike
Labels: Fleet Event, Lysbeth van Silfhout, Masters of MBLTY