BOVAG Coronamonitor: verhuurbranche dramatisch getroffen

woensdag 18 maart, 2020

BOVAG inventariseert momenteel de corona-impact per sector. Het beeld is nog wisselend, maar duidelijk is wel dat de verhuurbranche gebukt gaat onder een dramatische omzetval van tussen de 70 en 80 procent. Daarbij trekken fleetowners en leasemaatschappijen hun orders in, soms wel tot eind dit jaar.

BOVAG vraagt in een brief aan de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur & Waterstaat aandacht voor de impact die de corona-maatregelen hebben op de BOVAG-ondernemers. En bepleit per sector waarom de bedrijven in aanmerking dienen te komen voor de compensatieregelingen van de overheid.

Wat blijkt uit de eerste inventarisatie: De ene sector wordt sneller hard getroffen dan de ander. Een ledenpeiling, de BOVAG Coronamonitor, die vanaf deze week met regelmaat uitgestuurd wordt, moet preciezer in kaart brengen wat de gevolgen zijn voor de diverse groepen ondernemers.

Dramatisch is het wel bij de 387 verhuur- en deelautobedrijven die bij de BOVAG zijn aangesloten. Het is goed voor een marktaandeel van 56 procent. “Bedrijven melden ons een terugloop van de omzet van zo’n 70 tot 80%. Dit is vergelijkbaar met andere landen, zoals internationale autoverhuurbedrijven daar al hebben ervaren”, aldus Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG in de brief.

Orders intrekken

Maar ook de autodealers mogen een omzetdaling verwachten tussen de 30 en 50 procent, aldus een eerste prognose. Hier ook veel faillissementsdreigingen vanwege het lage gemiddelde rendement van 0,35% in deze sector. Vooral de korte termijnprognose van de verkoop van nieuwe auto’s is slecht doordat fleetowners zoals verhuur- en leasebedrijven in grote mate hun orders intrekken, sommige al tot het eind van het jaar. “Ook hebben de meeste Europese fabrikanten sluitingen van hun fabriek aangekondigd waardoor het aanbod snel zal opdrogen”, aldus Niesink.

Ook de verkoop van bestelwagens staat al nagenoeg stil en bij gebruikte auto’s lijkt met de nieuwe maatregelen nu een snelle daling in te zetten, wat versterkt zal worden door de aangekondigde stop op keuringen van importauto’s, benadrukt de BOVAG. Lichtpuntje: in de werkplaats loopt het vooralsnog nog redelijk door.

Minder ongevallen

De schadebedrijven verwachten dat de werkvoorraad snel op is, omdat er minder verkeer en dus minder ongevallen zijn. Minder verkeer betekent ook minder pompomzet, terwijl ook nog eens de horeca-faciliteiten in de pompshop verplicht zijn gesloten.

In de brief meldt Niesink dat veel leden gebruik willen maken van de maatregel borgstelling MKB-kredieten (BMKB). Daarmee staat de overheid garant voor leningen die bij de bank worden afgesloten. Maar banken blijken nog niet klaar te zijn voor de regeling. “Een aantal leden geeft aan zorg te hebben over de betaling van de salarissen in de derde week van maart.”

Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: BOVAG