INDICATA schetst corona-impact op remarketing

donderdag 26 maart, 2020

Wordt het verlies nemen of wachten op herstel? Dat is grofweg de keuze in remarketingstrategie van automotive bedrijven, waaronder leasemaatschappijen en autoverhuurders, stelt INDICATA in een white paper. Daarin ook de impact van social distancing op occasionvolumes, de druk op voorraad, restwaardes, en versoepelingen door overheden.

In de white paper zet Andrew Shields, Global Business Unit Director van INDICATA uiteen wat er speelt in de markt en wat mogelijke remarketingscenario’s zijn voor verhuur-, dealerbedrijf of -holding, lease- of verzekeringsmaatschappij, bank en OEM als deze pandemie nog maanden duurt. De analyse richt zich op 13 Europese landen waar INDICATA actief is.

Drie scenario’s passeren de revue, van ‘best case’ tot ‘worst case’. Maar erg bemoedigend klinkt Andrew Shields niet in een interview. Hij denkt dat het nog wel tien jaar gaat duren voordat de occasionmarkten weer ‘normaal’ zijn. In landen waar het coronavirus het hardst heeft toegeslagen, is de occasionhandel eveneens hard geraakt. Restwaarden staan overal onder druk, alleen de meest courante auto’s verkopen nog enigszins.

Het eerste verlies is je beste verlies

Partijen waarvoor geldt ‘het eerste verlies is je beste verlies’ zijn de autoverhuurders. Die markt is bijna stil komen te liggen. Die moeten van de contracten en auto’s af, zo snel mogelijk. Aldus het advies van Shields. Veel auto’s zullen daardoor terugkomen bij de fabrikanten, vanwege de vele terugkoopcontracten in de sector. “Sommige auto’s zijn niet eens aangekomen in de autoverhuur”, weet Shields. Fabrikanten zullen dan ook naarstig op zoek gaan naar nieuwe, en vooral meerdere kanalen tegelijkertijd om de auto’s te slijten. “Momenteel werken de markten van Portugal en Polen nog enigszins. Maar ook dat zal veranderen. Je moet voortdurend iedere markt in de gaten houden en inzetten op meerdere kanalen tegelijkertijd”.

Leasemaatschappijen hebben het wat makkelijker, maar de remedie van de vorige crisis in 2008 zal toch niet helemaal helpen, denkt Shields. “Ten tijden van de financiele crisis werden bijvoorbeeld veel leasecontracten verlengd, maar het restwaarderisico is nu veel groter. Ook aan hen zou mijn advies zijn: maak zoveel mogelijk voorraad liquide.”

Download hier de whitepaper!

Categorie: Remarketing
Labels: INDICATA