INDICATA (corona) Market Watch: prijsbubbels staan op springen

donderdag 16 april, 2020

In de eerste gepubliceerde Market Watch van INDICATA, dat remarketing professionals moet ondersteunen bij het managen van hun occasionbeleid als gevolg van corona, blijkt dat handelsprijzen van occasions tot wel 10 procent dalen. De angst is er dat opgebouwde prijsbubbels zullen knappen.

Het ging immers op veel markten ‘voor-corona’ goed met de occasionbusiness, met stijgende prijzen door een grote vraag en een beperkt aanbod. Nu ziet INDICATA, onderdeel van de Autorola Group en actief in 13 landen, vooral de handelsprijzen flink dalen. En het verschil tussen retail- en handelsprijzen zal verder toenemen, is de verwachting. Dat gebeurde ook tijdens de vorige recessie. Het risico is nu dat de in veel markten opgebouwde prijsbubbels zullen knappen.

Ook te zien in de Market Watch: kleinere voertuigen houden beter hun waarde dan grotere, zowel uitgedrukt in euro’s als in procenten. Ook duidelijk worden de verschillen tussen de landen en de snelheid dat de markten op slot gingen. In veel landen hadden dealers gewoon geen tijd om bijvoorbeeld prijsdalingen door te voeren. Denemarken, België, Nederland en Zweden daarentegen namen hun social distancing-maatregelen minder snel. De volumedalingen op deze markten gingen langzamer of waren minder sterk dan in andere landen. Daardoor hadden de dealers meer tijd om te reageren en de prijzen te verlagen.

Negen miljoen auto-advertenties

Market Watch bevat afzonderlijke gegevens over marktvolumes en prijzen in 13 landen, waaronder Nederland. Deze gegevens worden verzameld door dagelijks negen miljoen auto-advertenties in Europa te analyseren en bieden de mogelijkheid permanent analyses en trends op zowel macro- als microniveau te kunnen aanleveren. Market Watch is er in de vorm van een regelmatig verschijnend pdf-bestand dat te vinden is op de INDICATA website(s), terwijl de online rapportagetool, bedoeld voor senior beleidsmakers in de lease-, huur-, OEM- en dealergroepsectoren, op aanvraag is.

Eerder publiceerde INDICATA ook al een white paper waarin de corona-impact op de remarketing wordt geschetst.

Klik hier voor de PDF van Market Watch

Verkoopvolumes per land vanaf 6 maart (klik om te vergroten)

Categorie: Remarketing
Labels: Autorola, INDICATA