Onderzoek laadpaal aanvragen: grote verschillen per gemeente

woensdag 29 april, 2020

In vijf gemeenten in Nederland kan het aanvragen van een publieke laadpaal oplopen tot 9 maanden. Maar de verschillen zijn groot, gemiddeld is het 18 weken wachten op een laadpaal. Dit en meer blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Vattenfall. 

Aantal publieke reguliere laadpunten voor elektrische auto’s

Het slechts presteren Bergen (Noord-Holland), Uitgeest, Castricum, Heiloo en Gooise Meren. Daar kan het wel 9 maanden duren voordat een aangevraagde laadpaal gebruikt kan worden. De kortste doorlooptijd is 12 weken en is onder andere van kracht in de gemeenten Den Helder, Wageningen en Loon op Zand.

Om elektrisch rijden te stimuleren, bieden 282 van de 355 gemeenten (79 procent) hun inwoners de mogelijkheid om via de gemeentelijke website een openbare laadpaal aan te vragen. Daarbij streven ze dat men op een redelijke afstand van een laadpaal kan wonen en werken. De gemiddelde “maximale loopafstand” naar een laadpaal is 261 meter. De loopafstand die gehanteerd wordt, verschilt van 150 meter in de gemeenten Veere, Landsmeer, Middelburg en Zutphen tot zelfs 500 meter in de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge Nederland, ziet de afgelopen jaren de positieve invloeden van een goed zichtbaar, wijd verbreid laadnetwerk: “Kies je elektrisch, dan moet je kunnen laden. Maar zonder laadpalen in de buurt kiezen mensen minder snel voor een elektrische auto. Dat klinkt misschien als een kip-ei-verhaal, maar we zien dat het zo werkt, ook in positieve zin. Hoe meer laadpalen mensen zien, des te meer vertrouwen krijgen ze in elektrisch rijden en des te makkelijker wordt de overstap naar een elektrische auto. Dit zagen we de afgelopen jaren al bij mensen die vanwege een hybride auto een laadpaal aanvroegen. Deze mensen kozen bij hun volgende auto voor volledig elektrisch, omdát ze die zekerheid van een laadpaal in de buurt hadden.”

Nog wat gegevens: begin 2019 was er voor elke 2,2 elektrische auto’s een publiek laadpunt. Begin dit jaar was dit aantal toegenomen tot 3,9 elektrische auto’s per publiek laadpunt. Dit is mede het geval door de enorme groei in het aantal elektrische auto’s in 2019, stelt het onderzoek.

Klik hier voor een interactieve kaart

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Vattenfall