30 minuten ‘coronaconsult’ bij ALD Automotive

dinsdag 19 mei, 2020

ALD Automotive introduceert een online 30 minuten consult voor bedrijven die hun mobiliteitsplan willen aanpassen aan ‘de nieuwe werkelijkheid’. De leasemaatschappij heeft een aantal denkrichtingen en handvatten uitgewerkt die passen bij een anderhalve meter-samenleving.

Jelle Oosterhoff, manager strategic sales bij ALD Automotive

Heel wat organisaties zijn momenteel bezig hun mobiliteitsplan aan te passen om medewerkers veilig en gezond te kunnen laten reizen. Volgens Jelle Oosterhoff, manager strategic sales bij ALD Automotive, is ieder bedrijf er op zijn eigen manier mee bezig. “Wat we vooral merken is dat de vragen momenteel specifiek per bedrijf zijn. Het hangt ook af van de sector, segment en locatie waar het bedrijf zich in bevindt. Een productiefaciliteit op een industrieterrein heeft andere uitdagingen dan een winkelier in het centrum van de stad”.

Bedrijven met veel kantoormedewerkers, waarbij het personeel momenteel massaal aan het thuiswerken is, bekijken nu op welke manier de mobiliteit voor de verschillende werknemers(groepen) kan worden ingevuld. Met name voor de groep ov-gebruikers (ongeveer 15% van de medewerkers) zoeken bedrijven een alternatief, merkt Oosterhoff. “Onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) toont aan dat 88% van de ondervraagden liever niet met OV wil reizen vanwege het hoge risico op besmetting. Welke alternatieven zijn er beschikbaar, welk alternatief past er in welke situatie en welke mate van flexibiliteit is mogelijk? Deze laatste vraag komt voort uit het feit dat er veel onzekerheid is over de duur van de huidige maatregelen.”

Flexibel (privé) leasen van gebruikte voertuigen

Welke verandering in mobiliteit hij voorziet door corona? “Ik verwacht zelf een impuls voor de e-bike en het flexibel (privé) leasen van gebruikte voertuigen. Door dit laatste zal de parkeerdruk wellicht toenemen. Dit kan een domino-effect als gevolg hebben, waarbij werknemers die nu al gebruik maken van de auto en dichtbij wonen, gestimuleerd worden om ook met de fiets of e-bike te komen. Maar het zal per bedrijf verschillen wat wel of niet werkt.”

Het idee van het online consult is ontstaan uit de vele gesprekken met klanten van ALD Automotive. Volgens Oosterhoff belden bedrijven vooral met vragen over hun leaseauto’s, maar over de mobiliteit voor de medewerkers zonder leaseauto werd niet direct gesproken. “We zijn een leverancier van mobiliteit, dus naast leaseauto’s leveren we bijvoorbeeld ook e-bikes, deelauto’s en mobiliteitskaarten. Wanneer we bij klantgesprekken verder doorvragen, krijgen we daar hele positieve reacties op. Of je nu een fleetmanager of HR medewerker bent, op de afdeling finance of procurement werkt, als je belast bent met het mobiliteitsbeleid, is het prettig als je handvatten hebt die je helpen mobiliteit op de juiste manier in te vullen. Zo is het idee ontstaan om dit in een online 30 minuten consult te gieten.”

Overigens is het natuurlijk ondoenlijk om in 30 minuten een compleet mobiliteitsbeleid echt opnieuw in te richten, benadrukt Oosterhoff. “Ons consult is bedoeld om bedrijven te helpen bij het uitzetten van de grote lijnen, en om ze inspiratie te bieden. Bedrijven bieden we daarmee richting om er verder invulling aan te geven, dat kan zelf of met verdere hulp van ons.”

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: ALD Automotive