ACM geeft groen licht aan samenwerking Pon en NS

woensdag 20 mei, 2020

Hely van de Nederlandse Spoorwegen en Next Urban Mobility van Pon mogen fuseren tot een nieuw gezamenlijk (MaaS)-bedrijf, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag. Voorwaarde is wel dat de trein en de OV-fietsen van de NS tegen dezelfde voorwaarden worden geleverd aan concurrenten.

Een eerdere opening van een Hely-hub

Afgelopen november maakten PON-dochter Next Urban Mobility en NS-startup Hely bekend te willen fuseren om het aantal hubs met verschillende soorten deelvervoer snel uit te breiden. Al het vervoer verzamelt op die hub moet dan via één app (abonnement) beschikbaar zijn.

Maar Pon en NS zijn twee belangrijke grote bedrijven op de vervoersmarkt. De NS is de grootste aanbieder van openbaar vervoer per trein en biedt daarnaast de OV-fiets aan. Via de dochteronderneming Hely, biedt de NS ook deelauto’s en deelfietsen aan. Pon importeert auto’s, is fabrikant van fietsen en heeft een belang in Greenwheels. Daarnaast is Pon dus eigenaar van Next, dat deelfietsen en deelauto’s aanbiedt.

Dezelfde voorwaarden

Volgens ACM bestaat het risico dat Pon en NS de trein en OV-fiets tegen hogere prijzen of slechtere voorwaarden zullen aanbieden aan concurrenten dan aan de eigen gezamenlijke onderneming. Iets wat ook de innovatie op het gebied van het aanbieden van reis-apps niet bevordert. Daarom moeten NS en Pon, op het moment dat zij de trein en OV-fiets aanbieden via hun nieuwe bedrijf, deze diensten van de NS tegen ten minste dezelfde voorwaarden aanbieden aan concurrerende reis-app aanbieders. “Op die manier kunnen andere bedrijven ook aantrekkelijke reis-apps maken en blijft er voldoende concurrentie tussen reis-apps mogelijk, nu en in de toekomst. Wij vinden het belangrijk dat in deze opkomende MaaS-markt er veel ruimte is voor innovatie en dat verschillende aanbieders de kans krijgen om een product te ontwikkelen”, aldus ACM.

Categorie: Mobility as a Service (MaaS)
Labels: Hely, Next Urban Mobility