KPMG vreest permanente verschuiving van trein naar auto

donderdag 2 juli, 2020

Het steeds verder van het slot gaan van de Nederlandse economie en de groeiende mobiliteitsbehoefte van Nederlandse werknemers gaat naar verwachting zorgen voor een significante verschuiving van trein- naar autoreizigers. Dat stelt KPMG in een studie.

Is de trein straks een
gepasseerd station? Download hier de KPMG studie over mobiliteit post-corona

Volgens Wesley Willemse, mobilteitsdeskundige bij KPMG, zal de te verwachten overstap van een deel van de treinreizigers naar de auto leiden tot een structurele toename van het aantal autobewegingen. Dat heeft ingrijpende gevolgen voor de klimaatdoelstellingen van de overheid en de Nederlandse economie. En het gaat de regionale mobiliteit in Nederland blijvend veranderen, schat hij in.

Willemse: “Ondanks het feit dat de NS-capaciteit sinds gisteren weer volledig beschikbaar is, geven veel Nederlanders de afgelopen periode aan in het dagelijkse woon-werkverkeer een voorkeur te hebben voor individueel vervoer. Bij afstanden tot 20 kilometer is een elektrische fiets mogelijk nog een alternatief voor de trein naast de auto, maar op langere afstanden is momenteel geen ander alternatief voorhanden dan auto of motor. Aangezien de lange afstand treinreizigers veelal in de hogere inkomenscategorieën vallen, is een overstap naar de auto ook vanuit financieel oogpunt plausibel. Op voorheen reeds drukke vervoerscorridors kan dit in de spits zorgen voor een toename van bijna 5 tot 10% van het aantal weggebruikers ten opzichte van de pre-Covid-19-situatie.”

Zeker als de economie op termijn weer aantrekt en mensen de auto niet zullen laten staan voor de trein, kunnen de wegen ernstig verstopt raken, schrijft KPMG. Dit brengt aanzienlijke kosten met zich mee en remt de economische groei.

De accountant pleit nu voor een aanpak die op meerdere gebieden ingrijpt. Op korte termijn blijft het stimuleren van thuiswerken en spreiden van vervoervraag van belang, daarnaast zijn het invoeren van een slooppremie, verlagen van de BPM en introduceren van (een vorm van) rekeningrijden serieuze opties, aldus KPMG.

Download hier de hele studie van KPMG

Categorie: Onderzoek
Labels: KPMG