KiM vraagt om ‘zachte’ maatregelen om EV te stimuleren

vrijdag 3 juli, 2020

Tenminste 1 op de 4 automobilisten in Nederland kan al overstappen (en is goedkoper uit) op elektrisch rijden, zelfs als de auto een actieradius heeft van slechts 100 kilometer. Maar rationele argumenten zijn niet altijd bepalend, beleid moet worden gemaakt om ook andere groepen aan te spreken, stelt het KiM-rapport Met de stroom mee: het stimuleren van elektrisch rijden.

Klik op de afbeelding om het rapport te downloaden

Dit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) laat zien dat er een groot potentieel is voor elektrisch rijden. Alleen voor autobezitters die heel weinig rijden of juist regelmatig honderden kilometers per dag op de weg zitten, kan elektrisch rijden nadelen hebben. Bij gering gebruik is elektrisch rijden relatief duur en hoe langer de rit, des te groter de kans dat je onderweg moet opladen.

Het KiM heeft onder andere gekeken naar het ‘vervangingspotentieel op basis van verplaatsingsgedrag’. 1 op de 4 kan dus al toe met een elektrische auto die 100 km op een oplaadbeurt kan rijden. Kan er 500 kilometer worden gereden op een acculading, dan neemt dit potentieel toe tot 70 procent. Bovendien: als automobilisten bereid zijn 1 keer per jaar onderweg op te laden of de trein te pakken, stijgt het vervangingspotentieel met 5-10 procentpunt.

Achterlopers en achterblijvers

Maar rationele argumenten bepalen niet altijd de overwegingen bij de consument, zakelijk of particulier. Helemaal niet nu de early adopters al bekend zijn met elektrisch rijden. Het KiM omschrijft deze groep als innovatoren en pioniers. Zoals ook het onderzoek Electric Mobility Insights Report 2020 van NewMotion aangeeft, een ev aanschaffen of leasen is voor de mainstream consument nog altijd een sprong in het diepe.

Elektrisch rijden wordt het “nieuwe normaal”. Met die strekking startte Electrify America eind 2019 de campagne “Normal Now”. De campagne speelt in op de angst voor verandering

Het KiM pleit dan ook voor aanpalend overheidsbeleid om potentiele ‘nieuwe’ groepen (voorlopers, achterlopers en achterblijvers, aldus de KiM-benamingen) aan te laten sluiten. Waarbij er ook aandacht wordt besteed aan de psychologische motieven die bij de aanschaf of lease van een elektrisch voertuig een rol spelen. Het terugvallen op het automerk waarmee ze vertrouwd zijn, kan bijvoorbeeld helpen deze mensen over de streep te trekken.

Voorfinanciering

Maar belangrijker zijn wellicht de zeven (nieuwe) maatregelen waarvoor het KiM pleit. Onder andere een voorfinanciering bieden voor auto of thuislaadpaal. De hogere aanschafkosten van een EV worden uiteindelijk terugverdiend door lagere gebruikskosten. Maar dat duurt even. Het idee van het KiM is om met voordelige financiering te komen om deze extra aanschafkosten en eventueel de kosten van een thuislaadpunt te overbruggen.

Gemeentelijke regelingen voor laadpaalinstallatie gelijktrekken staat ook op het wensenlijstje van het KiM. Maar ook elektrische rijders en organisaties als rolmodel benutten. Ander opmerkelijk punt: het KiM pleit ervoor elektrische auto’s herkenbaar te maken, bijvoorbeeld met een apart nummerbord. Op die manier wordt elektrisch rijden een statement, waar sommige groepen ontvankelijk voor kunnen zijn.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: KiM