Gaat het nog wat worden met waterstof?

maandag 13 juli, 2020

Het H-woord wordt weer alom gepredikt, merkt Jan Rooderkerk, voorzitter EV Coöperatie U.A. En dan hebben we het natuurlijk over de H van Hydrogen, ofwel waterstof. Voor velen een toverwoord in de energietransitie. In ieder geval voor partijen die er geld aan denken te kunnen verdienen. Maar ‘tegenstanders’ blijven eveneens fel. Rooderkerk op zoek naar de (ontbrekende) nuance in de discussie.

Jan Rooderkerk, voorzitter EV Coöperatie U.A., eerder voor de camera nav de introductie van de Lightyear

“In Brussel en ook wel in Den Haag wordt ineens weer uitgebreid het geloof in waterstof verkondigd. Waterstof is het toverwoord voor de energietransitie en dus verkondigen alle partijen die er geld aan denken te gaan verdienen het H-woord. En iedereen die slecht leest of luistert, of die zich graag zand in de ogen laat strooien, verkondigt plots datzelfde geloof. Er tegenover staat een klein clubje ‘anti’s’ dat graag en luid verkondigt dat het met waterstof nooit wat gaat worden, in elk geval niet voor personenauto’s. Ook zij hebben ongetwijfeld belangen. Resultaat: de nuancering is nogal eens zoek.

De pro’s roemen altijd het snelle tanken en de Shells van deze wereld haken daar graag bij aan. Niks onderweg je elektrische auto een half uur, of langer, moeten opladen. Nee, in 5 minuten tank je vol met waterstof, net zo snel als bij de benzine- of dieselpomp. Wat daar echter nooit wordt bij verteld is het volgende. Waterstof moet bij tankstations onder hoge druk worden aangevoerd en worden opgeslagen. Het zit in een tank met 700 bar druk. Dat transport en die opslag vragen nogal wat energie en daar hoor je nooit iemand over. Evenmin wordt er verteld dat waterstof alleen relatief milieuvriendelijk is wanneer het tamelijk zeldzame groene waterstof is, die nog niet echt goedkoop te maken is.

Prijzige brandstofcel met een beperkte levensduur

De eerste auto die vervolgens tankt, profiteert van de hoge druk en vult de tank daardoor inderdaad razendsnel. Veel goedkoper dan benzine is dat overigens niet. Wat gebeurt er vervolgens als er meer auto’s achter elkaar tanken, of als er veel grotere tanks moeten worden gevuld dan die in een Hyundai Nexo of Toyota Mirai? Precies, er gaat een compressor stampen om de tank op druk te houden (kost ook energie en hopelijk is die compressor elektrisch aangedreven en niet door diesel…) en houdt die compressor het tanken niet bij, dan neemt de druk snel af en duurt het vullen steeds langer.

Tweede probleem: de meest autofabrikanten zetten in op elektrisch rijden en niet op elektrisch rijden met een prijzige brandstofcel met een beperkte levensduur, dus het aanbod aan auto’s blijft zeer beperkt. Als je van iets maar weinig maakt, blijft het duur. Bovendien schiet het dan ook niet op met de komst van meer tankstations. Want: kip-ei situatie. Waarom zou je als ondernemer miljoenen uitgeven aan een waterstof tankstation als er onvoldoende klandizie is om de investeringen terug te verdienen? Dan moet je Shell heten om dat te kunnen, en zelfs daar krijgt vanwege de aandeelhouders het raffineren en verkopen van benzine, diesel en afgeleide producten voorrang boven serieus investeren in duurzaamheid. Waterstof zal hierdoor voor personenauto’s nog lange tijd, en welllicht altijd, op achterstand blijven ten opzichte van batterijauto’s. Voor zware voertuigen, te land, ter zee en in de lucht, kan het wellicht op termijn een rol spelen. Dat geldt ook voor het gebruik van waterstof als middel om huizen te verwarmen. Maar bedenk dat het een middel is waarmee mensen en bedrijven zoveel mogelijk geld willen verdienen. Dus schakelen ze marketingspecialisten en lobbyisten in, die zeer overtuigend kunnen klinken. Gaat het echt wat worden? Ik acht de kans groter dat waterstof voor personenauto’s en voor niet te grote bedrijfswagens ingehaald gaat worden door betere batterijtechnologie en door een focus op brandstoffen met een hoog bio-gehalte. Het gaat erom dat de emissie serieus lager wordt. Dat kan eenvoudiger, goedkoper en effectiever dan door alsmaar het H-woord te blijven prediken.”

Jan Rooderkerk, voorzitter EV Coöperatie U.A.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: EV Coöperatie