WLTP: AutoDisk ziet BPM daling van 5 procent

maandag 6 juli, 2020

Volgens berekeningen van Autodisk zal door de nieuwe WLTP-regels de BPM op nieuwe auto’s dit jaar met zo’n 5 procent dalen. Auto’s blijken minder snel in een hogere BPM staffel komen. Maar ondanks dit gunstige bericht ziet het bedrijf de consumentenprijzen niet dalen.

Alain Snel van AutoDisk

Er is veel te doen geweest over de nieuwe BPM tarieven op basis van WLTP in plaats van NEDC. De nieuwe BPM tabel is ontwikkeld door TNO en zou moeten zorgen voor een budget-neutrale BPM inkomstenstroom voor de overheid. En dat is gelukt, zegt Alain Snel van Autodisk. “De berekeningen zijn gemaakt met behulp van de AutoDisk WLTP connector die rechtstreeks de CO2-uitstoot ophaalt bij de grote Europese autofabrikanten. De nieuwe BPM tabel is veranderd per 1 juli op een voor de belastingbetaler gunstige manier.”

Maar ondanks de BPM daling ziet AutoDisk geen daling van de consumentenprijzen ontstaan. “We zien dat importeurs de netto prijzen verhogen en de autoprijzen op ongeveer hetzelfde niveau houden als nu. In het verleden hebben ze de netto prijzen immers moeten laten dalen om de BPM verhogingen van toen op te vangen”, aldus Snel.

Luchtweerstand

Maar er is nog wat aan de hand, benadrukt Snel. Over opties zal ook BPM geheven gaan worden als deze leiden tot een hogere uitstoot. Inclusief opties zal de BPM daardoor wel stijgen. Hoe hoog de BPM stijging door toevoeging van opties is, is inmiddels vrij duidelijk. Vooral opties met gewicht, rol- of luchtweerstand zijn CO2 uitstoot verhogend.

Daarbij kan het voor ieder segment anders uitpakken. Vooral bij de hogere auto’s (en dan vooral de SUV’s), stijgt de CO2 met de nieuwe testmethode dusdanig dat de BPM maar marginaal lager wordt. Snel: “Blijkbaar wordt er in de WLTP-tests beter gekeken naar de luchtweerstand. De CO2-stijging is in het A-segment het hoogst, maar doordat de CO2-grenzen in de BPM staffels zijn opgerekt, daalt de BPM toch. Overigens zijn er grote verschillen per merk, waaruit blijkt dat sommige fabrikanten de uitstoot beter onder controle hebben dan anderen.”

22 inch velgen

De opties met de grootste kans op een CO2 verhoging zijn: trekhaak, panorama dak, subwoofer, grotere en bredere velgen en reservewiel. Volgens Snel kunnen we daarbij uitgaan van gemiddeld 1 gram extra per optie. Maar dat kan oplopen voor 10 gram bij 22 inch velgen. Een sportonderstel levert overigens weer een lagere luchtweerstand op en dus minder CO2.

AutoDisk heeft voor haar klanten gezorgd dat live de WLTP CO2 waarde opgehaald kan worden bij de fabrikanten die dat beschikbaar hebben gesteld. Iedere optie die wordt geconfigureerd, wordt ‘ingeschoten’ bij de fabrikant, waarna deze de CO2-uitstoot van de totale configuratie terug levert. Snel: “Het is een gigantische klus geweest om dit voor elkaar te krijgen. We zijn al twee jaar bezig om te koppelen met de fabrikanten en onze data zo te structureren en blijvend te onderhouden, dat de kans op fouten klein wordt. We hebben flink geïnvesteerd in personeel en software, maar we kunnen nu exact zien in welke mate de CO2 omhoog gaat per optie. Daar zijn we bijzonder trots op.”

Categorie: Fiscaal
Labels: AutoDisk