Tango start ambitieus laadnetwerk-plan in Nederland

dinsdag 25 augustus, 2020

Tango gaat onder de vlag van Tango electric de komende jaren vol inzetten op uitbreiding van een laadnetwerk voor elektrisch rijden, meldt het bedrijf vandaag. Niet alleen op eigen tankstations, maar ook op parkeerplaatsen van onder andere winkelcentra, retail en bedrijven of mobiliteitshubs.

Tango’s moederbedrijf Q8 zette eind 2017 al de eerste stappen in de e-mobiliteit met snelladers op diverse stations in België. Ook kwamen er de allereerste ultrasnelladers langs de Belgische snelweg, in samenwerking met Ionity. Het bedrijf zet hierin nu de volgende stap, met de uitbouw van een eigen laadnetwerk in Nederland onder de naam Tango electric.
In maart had overigens het tankstation in Harderwijk, Nederland al de primeur met twee snelladers. Tango electric heeft ook een eigen laadpas, aangesloten op een partnernetwerk waardoor er toegang is tot 80 procent van alle laadpunten in Benelux (45.000) waarvan 30.000 in Nederland. Op de Tango electric app zijn die allemaal terug te vinden. Het uiteindelijke doel is om met één laadpas door heel Europa te kunnen reizen en laden, meldt Tango.

Maar de plannen gaan dus verder dan de bestaande Tango-locaties te voorzien van snelladers, zegt Sven Dochez, Director Sustainable Fuels bij Q8. Omdat Tango wil bijdragen aan een landelijke dekking van snellaadpunten en de elektrische infrastructuur verder uit wil bouwen, zijn er stand-alone laders ontwikkeld die op diverse locaties geplaatst kunnen worden, van bijvoorbeeld retailpartners en bedrijven. “We beseffen dat elektrische rijders niet alleen op tankstations komen om hun auto op te laden. Om het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken, zorgen we ervoor dat zij ook op andere locaties gebruik kunnen maken van Tango-laders. Zo kun je, terwijl je bijvoorbeeld boodschappen doet, gemakkelijk en snel je auto opladen. Of terwijl je werkt op kantoor. Bedrijven kunnen bovendien ook Tango-laders bij medewerkers thuis laten plaatsen”, aldus Dochez.

Mobiliteitshubs en thuislaadsessies

Tango electric biedt daarnaast zakelijke rijders en fleetmanagers een totaaloplossing in de vorm van een online portal gecombineerd met een aanbod van AC-laders en bijbehorende services. In de portal heeft de fleetmanager alle tools tot zijn beschikking om de elektrische vloot te beheren. Tango electric installeert de AC-laadpalen op zakelijke locaties en bij EV-rijders thuis. Doordat deze laders direct zijn verbonden met de Tango portal worden de thuislaadsessies automatisch maandelijks vergoed via Tango electric.

Tango bekijkt naast samenwerkingen met retail en bedrijven ook de mogelijkheden om laadpleinen aan te leggen: plekken met meer dan twee laadpunten gelegen op knooppunten in gemeenten en regio’s waar meerdere elektrische rijders tegelijkertijd gefaciliteerd kunnen worden. “Op deze zogenaamde mobiliteitshubs is er een hoge laadzekerheid voor rijders doordat er meerdere laadpalen staan en kunnen we in verschillende laadbehoeften voorzien. We onderzoeken ook of we op deze mobiliteitshubs andere energieneutrale vervoersdiensten kunnen aanbieden, om je bijvoorbeeld naar een stad te kunnen vervoeren terwijl je je auto oplaadt,” aldus Dochez.

De laadplannen zijn, volgens het bedrijf, een verdere stap in de transformatie van petroleumspeler naar mobiliteitsspeler. Eerder ging Tango al een samenwerking aan met autodeelplatform SnappCar.

Lees hier ons eerdere interview over hoe Tango is opgeklommen van ‘enfant terrible’ naar topspeler in de brandstoffenmarkt.

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Q8, Tango