Tesla Model 3 Zakenauto van het Jaar 2021

woensdag 16 september, 2020

De Zakenauto van het Jaar 2021 is zojuist verkozen op het Driving Business Awards van Automobiel Management in Muiden: de Tesla Model 3. De Opel Combo is Bestelauto van het Jaar geworden.

Het is voor het eerst dat een vol-elektrische auto de titel wint. Volgens de jury illustreert de Tesla als beste de invloed van maatschappelijk verantwoord rijden, met bijbehorende fiscale voordelen, op de zakelijke mobiliteitsmarkt. “De Zakenauto van het Jaar 2021 is het visitekaartje van de transitie naar elektrisch rijden.”

Juryvoorzitter Peter Brouwer benadrukt dat de lease- en fleetwereld zeker moest wennen aan de marktaanpak van Tesla. “In details werden er vraagtekens gezet, zoals bij de aflevering en service. Aan de andere kant is het product zeer geliefd en is het eigen laadnetwerk van Tesla een belangrijke troefkaart. De Model 3 scoort ook prima cijfers in de kosten en overtuigt met zijn prestaties en praktische bruikbaarheid. Ook door een groot rijbereik”, aldus Brouwer op Automobiel Management.

Designuitstapjes

Beste nieuwkomer wat betreft Zakenauto van het Jaar is geworden de nieuwe Golf 8. Hoewel de jury ook in haar rapport meldt dat Volkswagen zich wat lijkt te verslikken in de nieuwe elektronica en connectiviteit, een euvel waar de auto mee kampt. Maar daar wordt aan gewerkt. Geprezen wordt dat deze Golf forse stappen neemt qua ontwerp van binnen en buiten. Designuitstapjes waar de vorige generaties niet echt in uitblonken.

At betreft de Bestelauto van het Jaar verkiezing, daar ging het eremetaal naar de Opel Combo. Het is voor het eerst sinds 17 jaar dat Opel weer op de hoogste trede stond. Bijzonder ook omdat deze bestelauto in de compacte klasse valt, de laatste jaren ging de prijs altijd naar grotere bestellers uit het midden- en grote segment.

2018 Opel Combo

Ook al is de Combo onderdeel van een vierling, die PSA Groupe ook bouwt voor Peugeot, Citroën en Toyota en zijn technisch bijna identiek aan elkaar, had Opel iets betere papieren. Zoals wat betreft maatvoering, wat voor een bestelauto net het verschil kan maken. Overigens hier geen elektrische modellen die meededen, volgens de juryvoorzitter kan een elektrische bestelauto niet één-op-één een dieselmodel vervangen zoals bij gewone zakenauto’s. Dit is namelijk te sterk afhankelijk van het gebruiksdoel.

De vakjury van beide verkiezingen bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen (LeasePlan Nederland, Athlon Car Lease, Alphabet Nederland, ALD Automotive, International Car Lease Holding), vertegenwoordigers van grote fleetowners zoals CapGemini, onafhankelijke lease-experts en vakjournalisten. Bij die van de bestelauto zijn er ook nog vertegenwoordigers bij van carrosseriebedrijven.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Zakenauto van het Jaar