VZR: spanning op werkvloer over leasecontracten

dinsdag 29 september, 2020

VZR ziet een oplopende spanning tussen de inzet van het aantal leaseauto’s door de werkgever en de mobiliteitskeuzes van de zakelijke rijder. Nu thuiswerken een blijvertje is en digitale meetings onverminderd populair blijven, is de vraag bij wie de mobiliteitskeuze en de rekening komt te liggen.

Een rondgang van VZR onder leasemaatschappijen wijst uit dat er minder zakelijke leasecontracten worden ingezet. De belangenvereniging noemt het niet vreemd dat werkgevers in de huidige economische crisis minder bereid zijn langdurige financiële verplichtingen, zoals leasecontracten, aan te gaan.

Er zijn meerdere alternatieven voor een leasecontract, maar in veel van die gevallen wordt de zakelijke rijder dan geconfronteerd met hogere kosten en draagt de werknemer meer risico voor zijn zakelijke kilometers. “Het afwentelen van de kosten én het contractrisico op de zakelijke rijders is niet de oplossing”, zegt VZR-voorzitter Jan van Delft. “Zoals VZR ook eerder in haar Position Paper publiceerde. We adviseren bedrijven dan ook te zoeken naar flexibele mobiliteitsoplossingen zoals flex- en shortlease, of een volwaardig mobiliteitsbudget”.

Wat betreft de kilometervergoeding, de onbelaste 19 cent die nog altijd door veel werkgever wordt gehanteerd, daarvan vindt VZR dat die inmiddels wel erg ver af staat van de daadwerkelijke kilometerprijs van een auto. Hierbij betaalt de zakelijke rijder dus de rekening. En private lease? Een ‘interessante optie’ noemt VZR het, maar in deze constructie gaat de zakelijke rijder een contract voor vier of vijf jaar aan en niet langer de werkgever. “Ook bij deze optie is de zakelijke rijder degene die niet alleen de rekening betaalt, maar ook nog eens risicodrager wordt.”

Categorie: Autoregeling
Labels: VZR