Nu ook zakelijke campagne voor Rij MONO

maandag 5 oktober, 2020

Als vervolg op de MONO-campagne, die gebruik van de smartphone in het verkeer moet uitbannen, start vandaag de MONO-zakelijk campagne gericht op werkgevers. De VNA speelt hierin een actieve rol en waarschuwt: er is geen ‘one size fits all-oplossing’.

De campagne moet werkgevers bewust maken en inspireren om het onderwerp verkeersveiligheid op de agenda te zetten. Op de website zijn bijvoorbeeld veel cases van werkgevers te vinden hoe zij  het onderwerp op de kaart hebben gezet.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) is samen met 14 andere maatschappelijke organisaties, koepels, marktpartijen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderdeel van de MONO-zakelijk community. De basis voor de MONO-zakelijk community is het convenant ‘Veilig gebruik smartfuncties in het verkeer’ dat in september 2017 is gelanceerd.

Voor het op gang brengen van een MONO-beweging was echter meer nodig dan alleen een convenant. Daarom is de MONO-zakelijk community in het leven geroepen. Begin dit jaar is autocoureur Tim Coronel aangetrokken als ambassadeur.

Volgens Renate Hemerik, voorzitter VNA, is het belangrijk samen te werken aan een nieuwe sociale norm. “MONO betekent ongestoord onderweg, maar de praktische invulling daarvan kan behoorlijk verschillen. Welke afspraken maak je als werkgever met je medewerkers? Er is geen ‘one size fits all-oplossing’. Als werkgever moet je kijken wat passend is binnen je bedrijfscultuur en welke afspraken je kunt maken. En daar daag ik graag iedere werkgever voor uit!”

Deze week start naast de campagne ook de MONO Zakelijk Experience Week. Tijdens deze week komen bedrijven aan het woord, die al actief zijn met het onderwerp. Zo gaat Coronel op bezoek bij Athlon. De leasemaatschappij omarmt het onderwerp al langer en neemt het onderwerp actief mee richting klanten.

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: MONO-zakelijk, VNA