MSR: 15 procent bedrijven verwacht aanzienlijke krimp wagenpark

maandag 5 oktober, 2020

MSR Consulting Group deed onderzoek onder 400 bedrijven met een 50 plus wagenpark naar de gevolgen van de coronacrisis op het wagenparkbeleid. Op Consultancy.nl deelt directeur Ronald van Eck de meest opvallende conclusies.

Zo wordt zichtbaar in het onderzoek dat 45 procent van de respondenten de aanschaf van nieuwe (bestel)auto’s met 6 maanden of meer naar achter heeft geschoven. Cashflowbeheersing is momenteel belangrijk voor bedrijven. Bij grootzakelijke wagenparken zal dit jaar de nieuwaanschaf zo’n 5% in volume afnemen, waarbij de personenauto’s iets meer teruggaan dan de bedrijfswagens, schetst MSR in het onderzoek. De verlenging van leasecontracten bedraagt meestal een jaar, maar er zijn ook bedrijven die kiezen voor een verlenging van 3 naar 5 jaar. “Minder gereden kilometers en meer thuiswerken zijn motivaties om de looptijden te verlengen”, aldus Van Eck op Consultancy.nl.

Op middellange termijn wordt door de meesten dan weer geen extreme verandering in het volume verwacht. Zo’n 15 procent verwacht een ‘aanzienlijke krimp’ van het wagenpark, 25 procent verwacht daarentegen een groei na de crisis.

Poolauto’s

TCO heeft in deze tijden van crisis meer aandacht bij fleetowners dan voorheen. Maar de ambities om de CO2 te verlagen blijven intact bij de meeste bedrijven. OV, deelauto’s, short rent en andere alternatieven worden door 50 procent van de bedrijven nu onderzocht. Poolauto’s blijken ook populair, net als elektrische auto’s. Volgens MSR wordt de EV nu geaccepteerd bij 85 tot 90 procent van de bedrijven, hybrides zijn aanwezig bij 70 procent.

Daarbij staat 48 procent van de bedrijven open om nieuwe elektrische en/of (plug-in) hybride merken toe te laten om de mix aan te vullen met duurzame auto’s. “Een uitkomst die kansen biedt voor merken die traditioneel minder sterk zijn in de zakelijke markt om hun positie te versterken binnen de grootzakelijke markt”, aldus Van Eck.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: MSR Consulting Group