KiM: wegverkeer zal weer groeien maar met minder tijdsverlies

donderdag 5 november, 2020

De mobiliteit in Nederland ontwikkelde zich in 2019 nog grotendeels in lijn met de langjarige trends vanaf 2010. Maar vanaf 2020 zal de invloed van de coronacrisis zich laten voelen, meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat vandaag haar rapport Kerncijfers Mobiliteit 2020 publiceert.

Voor 2019 was het vooral het openbaar vervoer dat sterker dan de jaren ervoor groeide. Tegelijkertijd groeide ook het reistijdverlies (+ 6,2 procent) op het hoofdwegennet sterker dan de verkeersomvang (+0,7 procent). Maar dit hele beeld zal in 2020 drastisch veranderen als gevolg van de coronacrisis, meldt het KiM.

Het KiM verkent in het rapport mobiliteit aan de hand van twee scenario’s voor de macro-economische ontwikkelingen tot en met 2025: een ‘gewone’ verkenning (basisverkenning) en het zogenaamde dieperdalscenario. Door de coronacrisis is de onzekerheid van deze verwachtingen groter dan anders al het geval is bij toekomstverwachtingen, benadrukken de onderzoekers.

Structurele gedragsveranderingen

In beide scenario’s verwacht het KiM een structurele gedragsveranderingen die van invloed blijven op de middellange termijn. Door de crisis hebben immers veel mensen intensief kennisgemaakt met vanuit huis online werken, vergaderen en leren, met reizen op andere tijden en het gebruik van andere vervoermiddelen. Toch zal het wegverkeersvolume op het hoofdwegennet, na de flinke dip in dit jaar, in de jaren daarna weer groeien. In 2025 ligt het ongeveer op 5 procent in het dieperdalscenario (DD) tot 10 procent in de basisverkenning (BV).

Door de structurele gedragsveranderingen neemt het aandeel van het verkeer in de spitsen in 2025 af in vergelijking met 2019. De toename van het totale reistijdverlies op het hoofdwegennet in 2025 komt naar verwachting op 0% (DD) tot +20% (BV) ten opzichte van 2019; zonder de uitbreiding van de wegcapaciteit en de verschuiving naar online werken, vergaderen en onderwijs volgen zou dat meer zijn geweest.

Overige uitkomsten:

  • Het ov-gebruik zal, zodra de coronamaatregelen van de baan zijn, weer gaan groeien in lijn met voorgaande jaren, met name door bevolkingsontwikkelingen en verbeterd aanbod op langere termijn. Structurele gedragsveranderingen als gevolg van de crisis dempen de groei. Per saldo ligt in het scenario BV het gebruik van het ov in 2025 weer op het niveau van 2019, en in het scenario DD blijft het daar nog 8% onder.
  • Het fietsgebruik zal in 2025 3% (DD) tot 4½% (BV) hoger zijn dan in 2019.
  • Het aantal luchtvaartreizigers in 2025 zal in het scenario BV 6% hoger zijn dan in 2019; in scenario DD is dat hetzelfde niveau als in 2019.
  • Het goederenvervoervolume (vervoerd gewicht) ligt in 2025 3% (BV) – 10% (DD) onder het niveau van 2019. De afgelegde afstand van de goederen op Nederlands grondgebied (in tonkm) is in 2025 5% (BV) – 11% (DD) lager dan in 2019.

 

Download hier het volledige rapport Kerncijfers Mobiliteit 2020

Categorie: Onderzoek
Labels: KiM