ALD in 2025 ‘wereldmarktleider’ duurzame mobiliteit

dinsdag 17 november, 2020

ALD Automotive heeft haar nieuwe 5-jarig strategisch plan ‘Move 2025’ gepresenteerd. De vier strategische pijlers moeten de leasemaatschappij doen uitgroeien tot wereldmarktleider in duurzame mobiliteitsoplossingen met 2,3 miljoen contracten in 2025.

Vijf jaar geleden heeft ALD Automotive de transitie ingezet van traditionele leasemaatschappij naar aanbieder van totale mobiliteit. “Move 2025 is een vijfjarenplan om hierop door te bouwen en om groeikansen te benutten die we zien voor de middellange tot lange termijn. Met dit nieuwe strategisch plan wil ALD Automotive nog beter inspelen op de veranderende mobiliteitswereld”, aldus CEO Tim Albertsen.

Een van de vier pijlers waarop de leasemaatschappij wil verder bouwen, is verdere digitalisering, maatwerk, flexibiliteit, excellente klantbeleving en een uniek mobiliteitsmerk. Dat wordt samengevat onder de noemer ‘move for customers’. Move for growth belicht het groeipad; ALD wil de geografische dekking vergroten met nieuwe partners in de mobiliteitssector, acquisities die waarde creëren en nieuwe mobiliteitsoplossingen.

Private lease

Duurzame groei luidt eveneens het devies: daarvoor heeft het, naar eigen zeggen, een aanzienlijk groeipotentieel in alle vier de klantsegmenten: multinationals en grote ondernemingen, mkb, zakelijke mobiliteitsgebruikers en particulieren. Het totale aantal leasecontracten dat beheerd wordt door ALD Automotive bedraagt in 2025 naar verwachting ongeveer 2,3 miljoen, inclusief groei door acquisities. Volgens de leasemaatschappij zullen naar verwachting zowel de directe- als indirecte kanalen een belangrijke bijdrage leveren aan deze groei, met een licht hoger groeipercentage voor deze laatste, dankzij ALD Automotive’s succesvolle digitale platform voor whitelabel private lease.

Andere belangrijke organische groeidomeinen zijn private lease en alternatieve mobiliteitsoplossingen zoals ALD Flex, occasion lease, ALD E-bike en ALD Move, die naar verwachting zullen stijgen met een jaarlijks groeipercentage van circa 15% over de periode 2019-2025, met een hoge groeiverwachting voor ALD Flex (tot circa 60.000 voertuigen in 2025) en de leasing van tweedehandse leaseauto’s (verwachte aantal voertuigen circa 125.000 in 2025).

Occasionlease

CEO Tim Albertsen van ALD Automotive

Move 2025 zorgt ook voor een verschuiving in het ALD-bedrijfsmodel; voertuigen gaan langer mee in het leaseproces, soms zelfs de gehele levensduur. ALD veel groeikansen voor de verkoop van gebruikte auto’s en distributie via meerdere kanalen (multichannel). Het verwacht dat ongeveer 30 procent van de gebruikte voertuigen wordt verkocht of geleased aan particulieren in 2025, waardoor occasionlease op een totaal van circa 125.000 voertuigen komt. ALD Carmarket voor consumenten, gebaseerd op clicks (online verkoop) en bricks (fysieke vestigingen), wordt in 25 landen geïmplementeerd om deze ambities te ondersteunen.

Als koploper in de verschuiving naar elektrische voertuigen begeleidt ALD Automotive klanten bij hun transitie naar een groener wagenpark via een TCO-benadering, een all-inclusive EV-aanbod, gerichte EV-partnerships en een wereldwijd EV-programma.

Wat betreft elektrische mobiliteit: het aandeel van elektrische voertuigen  als percentage van nieuw geleverde voertuigen stijgt internationaal naar verwachting naar ongeveer 30 procent in 2025. ALD Automotive streeft ernaar dat in 2030 zo’n 50 procent van haar nieuwe voertuigen vol-elektrisch zijn. Als gevolg daarvan is de gemiddelde CO2-uitstoot per voertuig  voor nieuwe contracten in 2025 naar verwachting ten minste 40 procent lager dan in 2019.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ALD Automotive