Toyota richt Europese waterstof-divisie op

maandag 7 december, 2020

Toyota Motor Europe (TME) haat met haar nieuw opgerichte divisie ‘Fuel Cell Business Group’ toezicht houden op alle Toyota waterstofactiviteiten in Europa. Het merk verwacht significante verkoopgroei van zijn brandstofcelsysteem die ook beschikbaar komen voor andere commerciële partijen.

De Fuel Cell Business Group van Toyota is gevestigd in Brussel en zal de businesscase van waterstof moeten versterken en de introductie ervan in mobiliteit en op andere terreinen ondersteunen. Thiebault Paquet, Director Fuel Cell Business Group, verwacht dat de wereldwijde verkoop van de brandstofcelsystemen met factor 10 zal toenemen. “Het is ook de reden waarom we onze productiecapaciteit drastisch vergroot hebben.”

Al in 2014 introduceerde Toyota de Mirai, ‘s werelds eerste sedan die uitgerust is met brandstofceltechnologie en op waterstof rijdt. Sindsdien heeft Toyota de technologie doorontwikkeld die straks debuteert in de tweede generatie Mirai die vanaf maart 2021 in Nederland leverbaar is voor prijzen die beginnen bij 65.995 euro. De nieuwe Mirai heeft bovendien een grotere actieradius van 650 kilometer (WLTP).

Toyota’s brandstofceltechnologie is ook geschikt voor andere toepassingen dan auto’s, zoals vrachtwagens, stadsbussen – zoals de waterstofbus van Caetano –, vorkheftrucks en generatoren. En Toyota voert ook tests uit met boten en treinen. De Fuel Cell Business Group van Toyota Motor Europe zal intensief samenwerken met industriële partners, nationale en regionale overheden en organisaties om de ontwikkeling van waterstof op meer Europese locaties te stimuleren.

Categorie: Technologie / Innovatie
Labels: Toyota, Waterstof