Ook Hyundai komt met zelfstandige waterstofdivisie

vrijdag 11 december, 2020

Toyota zette begin deze maand een zelfstandige waterstofdivisie op, Hyundai komt nu ook met een nieuw waterstofmerk: HWTO. Het maakt onderdeel van de plannen om Hyundai te transformeren in een Smart Mobility Solution Provider.

Met die plannen wil de fabrikant vaart maken; het heeft haar vorig jaar gepresenteerde actieplan Strategy 2025 geactualiseerd. Een plan dat nu is gebaseerd op drie pijlers: naast Smart Mobility Device en Smart Mobility Service komt er nu H2 Solution bij (waterstof dus) met het nieuwe merk HWTO. Daarin worden de brandstofcelactiviteiten verder uitgebreid. Het richt zich vooral op emissieloze aandrijflijnen in zwaar transport. Onlangs breidde Hyundai de afzet van zijn waterstof-elektrisch aangedreven bedrijfswagens uit naar China. Het gaat om in totaal 4.000 exemplaren waarmee grote Chinese bedrijven samen met Hyundai een ecosysteem voor bedrijfsvoertuigen met brandstofcel willen opzetten rond Shanghai en de Yangtze-rivierdelta. China wil in 2030 een miljoen waterstofvoertuigen op de weg hebben. Eerder al leverde Hyundai trucks met een brandstofcel aan Zwitserland, voor onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens.

De synergie tussen de drie pijlers (apparaten/voertuigen, services en brandstofceltechniek) moet het bedrijf bovendien transformeren in een topaanbieder op het gebied van slimme mobiliteitsoplossingen. Dat richt zich vooral op EV, UAM en autonome rijtechnologie. Na de lancering van de IONIQ 5 begin volgend jaar wil Hyundai vanaf 2025 in totaal 560.000 elektrische auto’s per jaar verkopen. Hyundai verwacht zo’n twaalf batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) te introduceren. Op de middellange tot lange termijn wil Hyundai zijn leiderschap in de EV-markt veiligstellen om in 2040 een aandeel van 8 tot 10 procent in de wereldwijde EV-markt te kunnen behalen.

Vliegende auto’s

Maar ook in vliegende auto’s ziet Hyundai kansen. Hyundai wil in 2026 een onbemand luchtvaartuig – Unmanned Aircraft Systems (UAS) – met hybride-aandrijflijn introduceren, in 2028 gevolgd door een volledig elektrisch UAM-model (Urban Air Mobility) dat is geoptimaliseerd voor activiteiten binnen de stad. Vanaf 2030 wil Hyundai de focus leggen op regionale luchtmobiliteit om aangrenzende steden met elkaar te verbinden.

Vanaf 2022 wil het Koreaanse merk bovendien modellen bieden die zijn uitgerust met autonome rijtechnologie Level 3. Om de commercialisering van Level 4- en 5-technologieën verder te versnellen, werkt Hyundai samen met partners over de hele wereld. Zo vormde Hyundai onlangs samen met Aptiv een nieuwe onderneming, Motional Inc., om volledig autonome rijtechnologie te ontwikkelen.

Categorie: Technologie / Innovatie
Labels: Hyundai