Volkswagen (en andere winnaars) in slecht leasejaar

dinsdag 12 januari, 2021

Ondanks de eindejaarsrun met 42.713 afleveringen in november/december is de leasemarkt in 2020 niet verder gekomen dan 196.393 nieuwe registraties, 18,1% minder dan in 2019. Volkswagen is de winnaar, gevolgd door Kia. Maar ook andere merken zien toch vooral lichtpuntjes.

Wat betreft de leaseranglijst: volgens cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door AUMACON, wordt die aangevoerd door de Tesla Model 3, maar het merk kwam in 2020 niet verder dan de 14de plek op de merkenranglijst. Met 14,5 procent wordt die laatste lijst aangevoerd door Volkswagen, gevolgd door Kia (8,4%) en Peugeot (6,7%). Polestar is de verrassende, nieuwe binnenkomer op de 20ste leaseplek.

Ford meldt een stijgend aandeel in de bedrijfswagenmarkt

Een zwak jaar ook voor de verkoop van bestelauto’s. In september en oktober leek het herstel zich in te zetten, maar in de laatste 2 maanden van 2020 zakte de verkoop van nieuwe bestelauto’s toch weer wat in. Over het gehele jaar bezien stopte de jaarteller op 60.406 stuks, tegenover 76.251 stuks in 2019, een daling van 20,8%.  Ford meldt weliswaar goede zaken gedaan te hebben gedaan met eind 2020 een marktaandeel van 14,7 procent. En Mercedes riep zich op 7 januari uit tot marktleider op het gebied van elektrische bestelwagens. Het merk heeft daarin een marktaandeel van 25 procent met de eSprinter en de eVito.

All-time-high

De nieuwe Golf, de best verkochte auto van Europa

Ook andere merken melden deze week toch vooral de lichtpuntjes in een slecht verkoopjaar waarin de autoverkoop 20 procent daalde ten opzichte van 2019. Zo is de nieuwe VW Golf in 2020 de best verkochte auto van Europa en in Nederland was de ID.3 de best verkochte elektrische auto van het jaar. Met 10.954 exemplaren in zijn debuutjaar nam de ID.3 bovendien een kwart van de totale Volkswagen-verkopen in 2020 voor zijn rekening. Volkswagen sloot het jaar 2020 af niet alleen als leider op de leaseranglijst maar ook in totaal: met 44.670 verkochte auto’s was het goed voor een marktaandeel van ruim 12,5 procent.

BMW meldt dat het met grote afstand de leider is in het premium segment. Zowel BMW als MINI presteerden vorig jaar beter dan de totale markt. Samen registreerden beide merken een all-time-high van 24.571 voertuigen. Het gezamenlijke aandeel in de totale markt kwam uit op 6,9%, maar in het premium segment groeide het aandeel, volgens BMW zelf, met 36,5% ten opzichte van een jaar eerder. BMW presteerde bijna 12% en MINI ruim 24% beter dan het premium segment.

Winnaar particuliere verkopen

De Toyota Yaris nummer 1 bij particuliere koper (B-segment)

Ook Toyota roept zich uit tot winnaar, maar dan wat betreft de particuliere verkopen. Van alle particuliere autokopers koos vorig jaar 10 procent voor een nieuwe Toyota; dat is het hoogste percentage van alle automerken die in Nederland te koop zijn. In december was dat zelfs 21,8 procent. Het Japanse merk baseert zich op de RDC-cijfers: van de 2020-jaarverkoop van 356.051 auto’s zijn er 74.914 exemplaren door particulieren aangeschaft. Hiervan komen 7.664 stuks voor rekening van Toyota.

Maar het merk dat zich in 2020 een heuse winnaar mag noemen, is KIA. 2020 werd het beste jaar ooit voor dit Koreaanse merk. De verkooptopper was de Niro, de bestverkochte auto van Nederland. Die is verkrijgbaar met 3 geëlektrificeerde aandrijflijnen. Verreweg de meeste Nederlanders (en helemaal de zakelijke rijders) kozen voor de volledig elektrische e-Niro (EV). Zo’n 4% van de verkopen was een Plug-in Hybrid (PHEV) en 42% was een Hybrid (HEV).

Europese CO2-doelstellingen

Mercedes bouwt nu aan zes nieuwe elektrische MERCEDES-EQ modellen

Ander opmerkelijk ‘winnaar-nieuws’: Mercedes stelt dat het voldoet aan Europese CO2-doelstelling voor personenwagens. Dat moet althans blijken uit interne prognoses van de autofabrikant. Dat komt vooral door de wereldwijde verkoop van zo’n 160.000 plug-in hybrids en volledig elektrische auto’s, zo’n 7,4 procent van alle verkopen van het concern. En, zo verklaarde de voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, Ola Källenius afgelopen vrijdag: “Zoals de zaken er nu voorstaan, verwachten we ook in 2021 aan de Europese CO2-doelstellingen te kunnen voldoen.”

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten