Steeds minder zakelijke rijders met bijtellingsvoordeel

woensdag 13 januari, 2021

Genoot in 2016 nog 44 procent van de zakelijke rijders van een lagere bijtelling, inmiddels is dat in 2020 gezakt naar 28 procent, berekent VZR. Meer dan de helft (55 procent) betaalt inmiddels de volle mep van 22 procent bijtelling.

55% van de zakelijke rijders valt in de 22% bijtellingscategorie

Het laatste jaar ging de stijging snel: in 2019 betaalde 47 procent het bijtellingstarief van 22 procent, nu dus 55 procent. Dat is een stijging van 8 procent in één jaar tijd. “We zien dat het totaal aantal zakelijke EV rijders met bijtellingsvoordeel lager is (21 procent) dan het aantal zakelijke rijders met 22 procent bijtelling. 62 procent van de zakelijke rijders die een EV kiest, doet dit om de bijtelling laag te houden”, aldus VZR.

De enige auto’s die in 2021 nog in aanmerking komen voor bijtellingsvoordeel zijn elektrische auto’s. Die korting bedraagt 10 procent en is voor 5 jaar en geldt alleen tot 40.000,- euro van de catalogusprijs. Vanaf 2026 zal de bijtelling voor alle auto’s 22 procent bedragen. Zo’n korting kan flink schelen in de portemonnee van de zakelijke rijder, berekent VZR. De Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld valt met een cataloguswaarde van 37.990,- euro volledig in de 12 procent bijtelling. De netto bijtelling is dan vanaf 140,94 euro per maand, in plaats van 258,40 euro per maand bij een auto in de 22 procent bijtelling.

Ander voorbeeld: de Audi e-tron 50 quattro heeft een cataloguswaarde van 62.700,- euro. De eerste 40.000,- euro wordt met 12 procent bijtelling gerekend, de overige 24.700,- met 22 procent. De netto bijtelling is dan vanaf 302,80 euro per maand, in plaats van 426,46 euro per maand bij auto in de 22 procent bijtelling.

Categorie: Fiscaal
Labels: VZR