‘MaaS nog totaal onbekend begrip bij Nederlanders’

donderdag 18 februari, 2021

Hoewel populaire reisapps zoals 9292ov, Google Maps en Uber de voorbode zijn van Mobility-as-a- Service (MaaS), heeft bijna 90 procent van de Nederland nog nooit van MaaS gehoord, blijkt uit onderzoek van ALD Automotive. 40 procent ziet zelfs geen voordelen van MaaS.

Werk aan de winkel dus, concludeert de leasemaatschappij. Want hoewel MaaS dan nog een totaal onbekend en vaak ook onbegrepen begrip is, blijkt er wel behoefte te zijn aan flexibiliteit, ontzorging en gemak bij mensen wat betreft hun mobiliteitsbehoefte. Dat is nu juist waar MaaS idealiter voor staat. Leasemaatschappijen en werkgevers moeten hun verantwoordelijkheid nemen door deze behoeften te faciliteren, stelt het ALD onderzoek. “Bied gebruikers het gemak en de keuzevrijheid waar ze naar zoeken. Helemaal als we straks na de lockdown weer gaan reizen: een goed moment om gewoontegedrag te doorbreken. Want hoe vaker een reiziger verschillende vervoersmogelijkheden benut, hoe groter de kans is dat het een aangename en vertrouwde ervaring wordt”, aldus Meerten van Hooijdonk, MaaS-expert bij ALD Automotive.

De huidige generatie reisapps wordt gezien als de basis voor wat in de toekomst als Mobility-as-a-Service (MaaS) aangeboden gaat worden. MaaS is echter meer dan een slimme reisapp waarin vervoersopties worden gebundeld, benadrukt Van Hooijdonk. Het is een systeem waarbij de reiziger gebruik kan maken van een combinatie aan vervoersopties en dit via een platform of app ‘on demand’ kan plannen, boeken en betalen. De overheid, gemeenten, vervoersbedrijven en het bedrijfsleven werken gezamenlijk aan een goed functionerend systeem.

Delen grootste nadeel

Maar zelfs na uitleg van wat MaaS is, bleek nog niet meteen duidelijk waar het om draait bij dit mobiliteitsconcept. 66 procent van de Nederlanders ervaart momenteel geen nadelen bij het gebruik van reisapps. En bijna 40 procent ziet vooralsnog geen voordelen bij het gebruik van MaaS. Terwijl de genoemde nadelen van de huidige generatie reisapps (het gebruik moeten maken van meerdere apps om een volledige reis te plannen (15 procent), vertragingen die niet meegenomen worden in het reisadvies (14 procent) en dat je er nog niet je hele reis mee kunt betalen (9 procent)) met MaaS juist tot het verleden moeten gaan behoren. “Door reizigers nog beter te informeren, kan er veel onwetendheid worden weggenomen”, aldus Van Hooijdonk.

Uit het onderzoek blijkt ook dat individuele mobiliteit binnen MaaS vooralsnog de voorkeur geniet. Het delen van vervoer beschouwt 33 procent als het grootste nadeel van MaaS. Bijna een kwart is bang, dat het vervoersmiddel dat zij nodig hebben op het moment van gebruik niet beschikbaar is. Nagenoeg driekwart van de deelnemers aan dit onderzoek die een auto bezitten, wil deze niet delen. Van Hooijdonk: “Randstedelingen zien echter wel meer het voordeel in van het niet zelf hoeven aanschaffen van een auto. Dit is deels te verklaren door de verstedelijking en het gebrek aan ruimte in de stad. Deelmobiliteit is daarom juist voor deze groep een aantrekkelijke oplossing. Niet alleen omdat je alleen betaalt voor het gebruik, maar ook omdat je alternatieve keuzes hebt zoals een e-scooter, ov of een combinatie van verschillende soorten vervoer. Deelmobiliteit als onderdeel van MaaS biedt daarom veel kansen in de steden.”

Klik hier voor het hele rapport

Categorie: Mobility as a Service (MaaS)
Labels: ALD Automotive