Volvo vanaf 2030 volledig elektrisch (en online)

dinsdag 2 maart, 2021

Vanaf 2030 rollen er bij Volvo alleen nog vol-elektrische auto’s van de band, maakt de fabrikant vandaag bekend. Modellen die bovendien allemaal online beschikbaar komen. Want de toekomst van Volvo Cars wordt bepaald door drie pijlers: elektrisch, online en groei.

All pure electric Volvo models to be available online only

Volvo introduceerde eind 2020 op markten over de hele wereld zijn eerste volledig elektrische auto, de XC40 Recharge. Een tweede volledig elektrische auto – een nieuw model binnen het 40 gamma  – verschijnt binnenkort op de markt. Het wordt de C40 Recharge (bekijk hier de video). De komende jaren introduceert Volvo meer elektrische modellen. Het merk streeft ernaar dat in 2025 liefst 50 procent van de wereldwijde verkoop uit volledig elektrische auto’s zal bestaan en de rest uit hybrides. Tegen 2030 moet dus elke nieuwe auto die de showroom verlaat volledig elektrisch zijn.

Tegelijkertijd verandert Volvo Cars de manier hoe en wanneer het klanten ontmoet fundamenteel. Het traditionele verkoopmodel wordt uitgebreid met online en het dienstaanbod moet completer, aantrekkelijker en transparanter onder de naam Care by Volvo gaan plaatsvinden. “Om succesvol te blijven, hebben we winstgevende groei nodig. Dus in plaats van te investeren in een krimpende onderneming, kiezen we ervoor om te investeren in de toekomst – elektrisch en online”, stelt Håkan Samuelsson, CEO van Volvo Cars.

Markt voor premium elektrische modellen

Terwijl Volvo flink investeert in online verkoopkanalen, wil het samen met de dealers ook een sterkere relatie opbouwen met klanten. Dealers zijn en blijven een cruciaal onderdeel van de klantbeleving en verantwoordelijk voor verschillende belangrijke diensten, benadrukt Volvo. Bijvoorbeeld bij hulp en advies voor de aankoop, voorbereiden, afleveren en onderhouden van de auto’s. “Online en offline moeten volledig en naadloos worden geïntegreerd”, voegt Herrik van der Gaag, Managing Director van Volvo Car Nederland, toe. “Waar de klant ook is – online, in de Volvo showroom, in de Volvo werkplaats of onderweg – de beleving moet geweldig zijn.”

Daarbij wil het merk groeien en dan vooral in het snelst groeiende segment in de wereldwijde auto-industrie: de markt voor premium elektrische modellen. Volvo stelt zich ten doel om leider te worden in dit segment en richt zich daarom volop op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het betekent ook dat tegen 2030 alle auto’s van Volvo met verbrandingsmotor uitgefaseerd worden, inclusief modellen met hybride technologie. Het besluit is ook gebaseerd op de verwachting dat wetgeving – alsook een snelle uitbreiding van een toegankelijke hoogwaardige oplaadinfrastructuur – de acceptatie door de consument van volledig elektrische auto’s zal versnellen.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Volvo