‘Engelse ANWB’ zet DriveTag in voor pay-by-mile verzekeringen

donderdag 8 april, 2021

Corona heeft de mobiliteitsbehoefte zodanig veranderd dat de ‘Engelse ANWB’, de RAC (Royal Automobile Club), heeft besloten haar verzekeringspremies afhankelijk maken van gereden kilometers. Daarbij maken ze gebruik van de DriveTag van het (Nederlandse) Sycada.

RAC wilde een eerlijker systeem waarbij verzekerden uitsluitend betalen voor de daadwerkelijk gereden kilometers. Helemaal voor de, door corona, groeiende groep die minder dan 10.000 kilometer per jaar rijden. Een groep waarvan het merendeel tussen de 25 en 36 jaar oud is en naar verhouding normaal gezien een hoge premie betaalt. Een forse groep bovendien: volgens schatting van RAC zo’n 8 miljoen Engelse automobilisten groot.

Voor zo’n ‘pay-by-mile’ systeem moeten die kilometers wel nauwkeurig worden geregistreerd. Daarvoor kwam men uit bij Sycada. Hun DriveTag kwam als meest geschikte oplossing uit het onderzoek naar voren. Vooral ook voor de doelgroep: de millennial die is opgegroeid in het digitale tijdperk en openstaat voor nieuwe technologieën en gadgets. Omdat de DriveTag is gebaseerd op smartphonegebruik was het volgens RAC de ideale tool. De bijbehorende app biedt naast het kilometrage bovendien inzicht in wanneer er precies gereden is.

‘Mindful driving’

In het nieuwe systeem, dat 8 maart live is gegaan, betalen verzekerden een lage basispremie, aangevuld met een variabele premie per gereden kilometers. RAC, dat de DriveTag onder haar eigen merk in de markt zet, verwacht dat binnen vijf jaar zo’n 100.000 verzekerden met het apparaatje rondrijden.

Omdat de DriveTag primair is ontwikkeld voor ‘mindful driving’, oftewel zuiniger rijden en met minder schade, wordt hij tevens gebruikt als data input voor mobiliteitsbudgetten. In dit verband is de DriveTag, volgens Sycada, ook zeer geschikt als aanvulling op bestaande mobiliteitskaarten die momenteel al het gebruik van OV, fiets en taxi registreren. “Zulke oplossingen bieden werknemers veel flexibiliteit en betekenen voor werkgevers vooral minder administratie lasten. De verwachting is dat mobiliteit in het post-corona tijdperk blijvend anders (lees: flexibeler) zal worden ingevuld. Dit zal onder meer gevolgen hebben voor standaard leasecontracten. Ook in die flexibilisering is een mooie rol weggelegd voor de DriveTag.”

Categorie: Verzekeringen
Labels: DriveTag, Sycada