Keuzewijzer schetst hervorming autobelastingen

dinsdag 20 april, 2021

Dat de autobelastingen op de schop moeten, is iedereen duidelijk. Maar hoe? Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën schetst mogelijke scenario’s in de Keuzewijzer Autobelastingen. Volgens AMD automotive fiscalisten biedt het meerdere smaken, waarbij het adagium geldt: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

AMD stipt op haat website een aantal opties aan waaruit het volgende kabinet kan kiezen. Maar niets staat nog vast: de Keuzewijzer is een ambtelijk traject zonder politieke sturing om voor de formatie de beleidsopgaven en mogelijke beleidsopties op het terrein van de autobelastingen te schetsen.

Maar wijzigingen op belastinggebied zijn eerder regel dan uitzondering, weet men bij AMD. Daarom hun adagium: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Wat zijn de mogelijkheden voor een nieuw kabinet? AMD zet een aantal smaken op rij:

Aanpassing BPM personenauto

Nu wordt de BPM voor een personenauto berekend op basis van de CO2-uitstoot. Dit wil men weer terugbrengen naar de cataloguswaarde. Een hele dure maar milieuvriendelijke auto wordt dan duurder. Tot 2030 geldt dit niet voor elektrische auto’s, dus bij een EV-auto heb je hier geen last van. De BPM betaal je overigens maar een keer. Als je voor de ingangsdatum van deze wijziging een nieuwe auto koopt, krijg je hier dus niet mee te maken.

Verhoging motorrijtuigenbelasting

Een andere optie is het flink verhogen van de motorrijtuigenbelasting. Deze belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de brandstof en (voor personenauto’s) van de provincie waar je woont. Rijd je in een oude, zware, diesel dan ga je er dus op achteruit.

Aanpassing grijskentekenregeling

De grijskentekenregeling houdt in dat je als ondernemer een vrijstelling krijgt voor de BPM op je bestelauto. Bovendien krijg je een aantrekkelijk motorrijtuigenbelastingtarief. Mogelijk gaat deze regeling op de schop, maar koop je voor die tijd een nieuwe bestelauto, dan houd je de BPM-vrijstelling. De BPM voor een bestelauto wordt berekend op basis van de cataloguswaarde. Mogelijk gaat deze BPM in de toekomst berekend worden op basis van de CO2-uitstoot. Een milieuvriendelijke bestelauto levert je dan dus voordeel op.

Afschaffen BPM

De BPM bepaalt voor veel auto’s een groot deel van de kostprijs. Daarnaast leidt de BPM tot veel langlopende discussies met de Belastingdienst, met name bij import en export van auto’s. Door de BPM te vervangen door een opslag op de motorrijtuigenbelasting, verwacht men van deze discussies af te komen.

Vereenvoudiging teruggaaf BPM bij export

Als laatste optie noemen wij de vereenvoudiging van de BPM-teruggaaf bij export. Nu moet je hiervoor nog aan allerlei regels voldoen. Door dit voorstel wordt een en ander sterk versimpeld: je krijgt BPM terug wanneer je een auto binnen tien jaar exporteert, ongeacht het land waar de auto naar toe gaat. Staat de auto langer in Nederland geregistreerd? Dan heb je pech.

Klik hier om de hele Keuzewijzer te downloaden

Categorie: Fiscaal
Labels: AMD Automotive fiscalisten