BOVAG: impact EV op aftersales: – 30 procent

vrijdag 23 april, 2021

De opkomst van de elektrische auto gaat zorgen voor 30 procent minder onderhoudspotentieel in de werkplaats voor wat betreft auto’s van 0 tot 6 jaar oud. Dat heeft VMS Insight berekent op verzoek van BOVAG.

AL eerder liet BOVAG onderzoek doen naar de elektrische auto en de gevolgen op garagebedrijven. Maar dit is met de kennis van nu herijkt. Waarbij het er naar uitziet dat het scenario ‘75 procent EV-aandeel in de nieuwverkoop in 2030’ ook daadwerkelijk realiteit gaat worden. In het eerdere onderzoek, drie jaar geleden, ging men er nog vanuit dat de ev in 2020 een marktaandeel zou hebben van slechts 6 procent. Maar dat is ruim 20 procent geworden: in 2020 was meer dan een vijfde van de nieuwe personenauto’s in Nederland volledig elektrisch aangedreven.

Tegelijkertijd is echter ook het totale wagenpark meer toegenomen dan eerder werd aangenomen, ergo: er zijn ook meer benzine- en dieselauto’s (al dan niet hybride) verkocht c.q. geïmporteerd en er wordt langer doorgereden met bestaande auto’s. Die algemene toename dempt vooralsnog de negatieve impact die de EV heeft op het margepotentieel voor aftersales bij álle autobedrijven. Daar waar voornamelijk jonge auto’s worden onderhouden en gerepareerd, zal de impact van de EV daarentegen nog nadrukkelijker voelbaar worden. De consensus in de markt is nog immer dat de onderhoudsbehoefte voor EV’s 40 à 50 procent lager ligt dan bij traditionele brandstofauto’s. In 2030 vertaalt zich dat voor autobedrijven die voornamelijk jonge wagenparken tot 6 jaar oud bedienen in 30 procent minder onderhoudspotentieel.

De standaard in de leasemarkt

Door de toename van het totale wagenpark wordt voor de gehele aftersalesmarkt de komende jaren overigens juist een toename van het onderhoudspotentieel verwacht en pas vanaf 2026 een afname als gevolg van de EV-penetratie. Volgens het onderzoek rijden er in 2030 volgens het gangbare scenario (uitgaande van verdere overheidsstimulering) circa 1,75 miljoen EV’s rond in Nederland en dat is dan ongeveer 20 procent van het totale wagenpark.

In de update van het onderzoek wordt geconcludeerd dat de EV-ontwikkelingen de laatste jaren sterk worden gevoed door een versterkte focus van de EU, lidstaten en steden op CO2-reductie en op verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast investeren autofabrikanten fors in hun EV-aanbod -al dan niet onder invloed van het Europese boeteregime- en neemt de Total Cost of Ownership zienderogen af. In Nederland is de elektrische auto fiscaal extreem aantrekkelijk voor zakelijke rijders en wordt daarmee langzaamaan de standaard in de leasemarkt, terwijl ook particulieren nu mondjesmaat de EV ontdekken en daarin financieel gestimuleerd worden door de overheid.

Categorie: Schadeherstel / ROB
Labels: BOVAG, VMS Insight