‘Elektrisch rijden goed voor economie en werkgelegenheid’

maandag 7 juni, 2021

Elektrisch vervoer is goed voor de economie, blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Nederlandse laadpalen, trucks en bussen veroveren terrein, ook in het buitenland. Het levert Nederlandse bedrijven jaarlijks zo’n 5 miljard euro op.

100 miljoen elektrische kilometers VDL Bus & Coach

Het aantal groene Nederlandse banen stijgt bovendien flink, en verdubbelt naar verwachting in 2025. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat), opdrachtgever van het onderzoek, betreft het een indrukwekkende groei, ruim de helft meer in slechts een paar jaar tijd. “De sector groeit als kool, en is nu zo’n drie keer zo groot als bijvoorbeeld de al indrukwekkende omvang van de Nederlandse fietsenbranche. De komende jaren gaan we vol aan de slag om het vervoer verder schoon te maken. Daar plukken we allemaal de vruchten van. Niet alleen goed voor het klimaat en onze schone lucht, maar ook voor onze portemonnee. En voor mensen op zoek werk. De komende jaren komen er duizenden banen bij in de sector elektrisch vervoer.”

Meer banen

Er zijn momenteel zo’n 7000 voltijdsbanen in de sector elektrisch vervoer, een derde meer dan bij het vorige meetmoment in 2018. Die banen zijn vooral te vinden bij bouwers van elektrische voertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Ook bij laadpaalbedrijven is veel werkgelegenheid. Nederlandse bedrijven lopen voorop op het gebied van slim laden, waarbij de batterij van de auto het stroomnet ontlast. Nederlandse laadpaalbedrijven zijn actief in heel Europa, en ook steeds meer in Amerika.

De verwachting is dat in 2025 de werkgelegenheid in de sector elektrisch vervoer vrijwel is verdubbeld. Zo’n 13.500 mensen vinden dan een voltijdsbaan als monteur, autobouwer of laadpaalexpert.

Economische waarde stijgt snel

Met de Friese camperbouwer Camperfixx ontwierp VDL de ‘e-Fixxter’; een EV-camper die zo’n 300 km ver komt op 1 acculading

Bedrijven in Nederland produceren momenteel jaarlijks voor zo’n 5 miljard euro aan elektrische auto’s, bussen, vrachtwagens en andere producten op gebied van elektrisch vervoer, zoals laadpalen. Dat ruim de helft meer dan in 2018, toen het ruim 3 miljard was. Bekende bedrijven in deze sector zijn DAF met zijn elektrische vrachtwagens en VDL die groot is in elektrische bussen voor het openbaar vervoer. Met Ebusco kent Nederland nog een grote speler op dat gebied. Ook op gebied van waterstof kent Nederland enkele koplopers: Holthausen sleepte eerder dit jaar een order uit Nieuw-Zeeland binnen voor de productie van 1500 waterstoftrucks. Nederland bouwt inmiddels ook aan elektrische binnenvaartschepen en volledig elektrische campers.

Bedrijven verdienen een deel van het geld aan export, maar ook in Nederland zelf is veel vraag naar schoon vervoer en laadpalen. Er staan relatief gezien nergens zoveel publieke laadpalen als in Nederland en slim laden is in opkomst. Veel van deze laadpunten worden geëxploiteerd door bedrijven van eigen bodem zoals EV Box, New Motion, Alfen, Pitpoint of Allego. In 2020 was een kwart van de nieuwe auto’s in Nederland elektrisch.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: RVO