‘Meer laadpalen noodzakelijk voor verduurzaming transportsector’

dinsdag 8 juni, 2021

Het gebrek aan laadinfrastructuur of elektriciteit mag geen obstakel zijn voor transportondernemers die willen verduurzamen, maar dat is het nu nog wel. Dat stelt althans Rob Aarse, beleidsadviseur Duurzaamheid bij Transport en Logistiek Nederland (TLN), in een brief aan informateur Mariëtte Hamer.

DAF Trucks biedt sinds kort een volledige range vaste laadstations aan met vermogens van 20 kW tot 360 kW

De eerste elektrische vrachtwagens komen zo langzamerhand op de markt, zoals DAF met zijn elektrische LF en CF Electric trucks, Maar uiteindelijk heb je niets aan een elektrische vrachtwagen als je die nergens op kan laden, zegt Aarse. “Voor transportondernemers is de beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur cruciaal. Zij kunnen pas investeren in elektrische vrachtwagens op het moment dat zij de zekerheid hebben dat ze die in de toekomst probleemloos op kunnen laden.”

Op dit moment brengt TLN samen met de netbeheerders de toekomstige elektriciteitsvraag in beeld. Duidelijk is dat het huidige energienet de toekomstige vraag naar elektriciteit niet aankan. Aarse: “Tegelijkertijd wordt van transportondernemers verwacht dat zij vanaf 2025 beginnen met emissievrije stadsdistributie. Daarom moeten we nu aan de slag. Maar dat redden we niet zolang er te weinig netcapaciteit en laadinfrastructuur is. Een nieuw kabinet moet er daarom op toezien dat de kabels direct de grond in kunnen, want iedere vertraging is er één teveel. Een basisnetwerk voor logistiek dient uiterlijk 2025 beschikbaar te zijn zodat vrachtwagens zowel bij het transportbedrijf, maar ook onderweg opgeladen kunnen worden.”

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: TLN