Carnext onderzoek: hernieuwd enthousiasme voor autobezit

woensdag 16 juni, 2021

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de coronapandemie het autobezit nieuw leven heeft ingeblazen. Ook nu weer in het CarNext Mobility Insights Report luidt de conclusie (niet heel verrassend): er is een hernieuwd enthousiasme voor (tweedehands) autobezit.

Het onderzoek van CarNext, het remarketingcentrum van LeasePlan actief in meerdere Europese landen, richt zich op zes Europese markten. In Nederland geeft 51% van de ondervraagden aan ook na de pandemie meer te gaan autorijden. Het aantal consumenten dat de auto als hun belangrijkste vervoermiddel beschouwt, is gestegen tot 80% (tegenover 63% vóór de pandemie). 47% van de ondervraagden geeft aan nu meer voorstander te zijn van het bezit van een auto dan vóór de pandemie, tegenover slechts 19% dat aangeeft hier minder een voorstander van te zijn.

De populariteit van tweedehands auto’s neemt toe: 65% van de ondervraagde Nederlanders heeft in de afgelopen 12 maanden een tweedehands auto gekocht of overweegt dat te doen, en onder millennials (24-35 jaar oud) is dat zelfs 74%. Bijna de helft van de ondervraagden (39%) geeft aan dat ze nu eerder bereid zijn een tweedehands auto te kopen dan vijf jaar geleden.

Tegelijkertijd zien de onderzoekers een groter milieubewustzijn bij de respondenten. 77% van de deelnemers vindt belasting van het milieu belangrijk bij de aankoop van een tweedehands auto, en 49% verklaart dat ze sinds het begin van de pandemie bewuster met duurzaamheid omgaan. 71% gaat nog een stap verder en zegt dat dit de komende jaren alleen nog maar toeneemt. Nederland staat echter wel met Duitsland onderaan aan de lijst.

Wat ook opvalt is het stijgend consumentenvertrouwen in e-commerce als verkoopkanaal voor gebruikte auto’s: Een op de drie Nederlandse consumenten zegt te overwegen een auto online te kopen, vooral vanwege het gemak (56%) en omdat zij het afgelopen jaar gewend zijn geraakt aan het doen van online aankopen (48%). Van de ondervraagden geeft 67% de voorkeur aan een voertuig dat minder dan vijf jaar oud is.

Categorie: Remarketing
Labels: Carnext