Elektrificatie belangrijk thema bestelwagenmarkt

donderdag 24 juni, 2021

De meeste bedrijven staan open voor elektrische bedrijfswagens, blijkt uit de nieuwe Monitor Lichte Bedrijfswagens 2021 van RAI Vereniging in samenwerking met adviesbureau VMS Insight. Het merk is daarbij ondergeschikt aan functionele aspecten zoals actieradius (400 km), laadvermogen, laadinfrastructuur en financiële aspecten als de aanschafprijs en TCO.

Uit actuele cijfers van RDC blijkt inmiddels dat het aandeel elektrische bedrijfswagens in het totaal aantal registraties groeit. Gestimuleerd door de in maart gestarte aankoopsubsidie voor elektrische bedrijfswagens, groeide in de eerste 5 maanden van dit jaar het marktaandeel naar bijna 3 procent (994 stuks). In 2019 en 2020 lag dit aandeel in dezelfde periode nog op ruim 1,5 procent. Volgens Huub Dubbelman, voorzitter sectie PLB van RAI Vereniging, komt de markt voor elektrische bestelbussen langzaam op gang. “Maar de ervaring leert dat met een snel groeiend aanbod en dalende prijzen, het marktaandeel ook groeit. Dat gebeurde ook bij de personenauto’s waar in 2017 het aandeel elektrisch nog geen 2 procent was en afgelopen jaar al was gegroeid naar 20 procent.”

Betrouwbaarheid

Uit de Monitor blijkt nu dat bedrijven met een groot, grijs wagenpark de transitie van diesel naar elektrisch als de grootste uitdaging zien. Vooral de grotere fleetowners pakken dit nu al op: hoe groter de vloot, hoe beter zij bekend zijn met zero-emissie stadslogistiek en hoe groter de verwachte invloed daarvan op de samenstelling van het wagenpark. Bedrijven met grote wagenparken komen immers vaker in steden en zijn zich meer bewust van de gevolgen van zero-emissie stadslogistiek en de verduurzaming van vervoer (transitie naar elektrische bedrijfswagens).

De respondenten in het onderzoek noemen daarnaast betrouwbaarheid het belangrijkste aspect bij de keuze voor een bepaald merk bedrijfswagen, gevolgd door verkeersveiligheid en service van de lokale dealer. Bedrijfswagens moeten bij stilstand weer snel op weg worden geholpen. De dealer blijft daarom een cruciale schakel, zowel in het verkooptraject als voor het onderhoud. Volkswagen en Mercedes-Benz zijn de meest gevoerde merken, onafhankelijk van de omvang van de vloot. De top-5 wordt aangevuld door Renault, Ford en Opel, welke vooral bij grote(re) fleets voorkomen. Bij kleine fleets komen Toyota en Fiat in de top-5 voor.

Nieuwkomer Maxus

In het algemeen is de Net Promoter Score voor lichte bedrijfswagens negatief en een stuk lager dan voor zakenauto’s. Mogelijke verklaringen hiervoor liggen in het feit dat er veel langer wordt gereden met bedrijfswagens wat leidt tot meer onderhoud en reparaties. Een negatieve aanbeveling heeft dan ook vaak te maken met hoge onderhoudskosten, mankementen en hoe deze worden opgelost.

Bedrijven waarvan de fleet alleen uit small vans bestaat (dit zijn vaak bedrijven met 1 bedrijfswagen) zijn wel vaker positief over hun merk. Ø Ook bij de aanschaf van nieuwe bedrijfswagens wordt Volkswagen het vaakst overwogen en heeft de hoogste voorkeur. Mercedes-Benz staat op plaats 2 en Toyota op plaats 3 gevolgd door Ford en Peugeot. Vooral grote fleets nemen ook Ford, Citroën, Renault en Opel mee in het keuzeproces. Bij middelgrote bedrijven staat nieuwkomer Maxus (elektrische bedrijfswagens) op de vijfde plek.

Impact Corona

Ook is gekeken naar de effecten van Corona op de omzet van ondernemers en vooruitzichten. Bedrijven zijn voorzichtig positief over het herstel van de economie. In het eerste kwartaal 2021 waren er nog steeds meer bedrijven met een afgenomen omzet dan bedrijven die een toename in omzet zien. Vooral bedrijven actief in het personenvervoer zijn negatief getroffen door corona, in mindere mate ook bedrijven die zich bezig houden met goederenvervoer, ZZP’ers en middelgrote bedrijven.

Bedrijven die zich bezighouden met post- en pakketbezorging zagen hun omzet vaak toenemen. Over 6 maanden lijken de meeste bedrijven echter geen effect meer of positieve effecten op de omzet te verwachten (ontwikkeling omzet ten opzichte van 2019). Alleen goederenvervoer en personenvervoer denken dan nog niet volledig hersteld te zijn.

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Monitor Lichte Bedrijfswagens 2021