KiM: LEV’s leiden niet altijd tot minder CO2-uitstoot

donderdag 15 juli, 2021

De zogenaamde lichte elektrische voertuigen (LEV’s), zoals e-scooters, e-steps en elektrische vrachtfietsen, dragen ondanks hun duurzame imago niet altijd bij aan minder CO2-uitstoot, meldt het het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) vandaag. Vooral het ‘delen’ ervan is het probleem.

Want al die deel-LEV’s hebben een korte levensduur en er komt veel emissie vrij door het ophalen van voertuigen met lege accu’s en het herplaatsen van voertuigen met opgeladen accu’s. Hierdoor zijn de CO2-emissies van een deel-e-step of deel-e-scooter meer dan 2 keer zo hoog als van hetzelfde elektrische vervoermiddel in privébezit.

Daarbij hangt het ook af waarvoor ze een alternatief zijn. Als er in plaats van een auto een LEV wordt gebruikt, dan is de bijdrage uiteraard altijd gunstig. E-bakfietsen, micro-auto’s, e-scooters en e-steps (met name in privébezit) kunnen een alternatief zijn voor de auto. Maar in welke mate LEV’s een alternatief zijn voor de auto in Nederland, is lastig te zeggen, stelt het KiM in de vandaag gepubliceerde studie ‘Op weg met LEV: de rol van lichte elektrische voertuigen in het mobiliteitssysteem’.

LEV’s worden vooral gebruikt voor het afleggen van korte afstanden van minder dan 10 km. Deze afstanden zouden zonder LEV’s vaak worden afgelegd met de fiets of met het lokale openbaar vervoer. De LEV-deelsystemen zijn ook een alternatief voor tochtjes te voet. Als iemand een licht elektrisch voertuig gebruikt in plaats van te fietsen of te lopen, dan leidt het tot meer CO2-uitstoot.

Licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s)

Voor licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor goederenvervoer geldt dit in principe ook, schetst het KiM. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vrachtfiets die postpakketjes of levensmiddelen bezorgt. Nu worden goederen in de stad voornamelijk vervoerd met bestelauto’s die op diesel rijden. Maar het is onbekend of LEVV’s altijd een vervanger zijn voor bestelauto’s of dat er LEVV’s zijn bijgekomen. Daarnaast is het onduidelijk hoeveel LEVV’s nodig zijn om één (diesel)bestelauto te vervangen. LEVV’s zijn vooral interessant voor korte afstanden, ritten met een beperkt aantal zendingen per route en leveringen die snel op de plaats van bestemming moeten zijn, zoals essentiële onderdelen voor een spoedreparatie. Dit betekent dat LEVV-gebruikers voornamelijk korte stadsritten maken.

Download hier de studie

 

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: KiM