Autoglaz profiteert van stoppen Glasgarage

donderdag 15 juli, 2021

Glasgarage stopt eind dit jaar; moederbedrijf Belron trekt de stekker eruit nadat het in 2015 de glasketen had overgenomen. Concurrent Autoglaz is nu in gesprek met diverse Glasgarage-vestigingen en ziet kansen versneld te kunnen doorgroeien.

Leo Smid van Autoglaz voor de camera van TrendsinAutoleasing

Al meteen na het bekend worden van het nieuws dat Belron stopt met Glasgarage eerder deze maand kreeg Leo Smid, directeur van Autoglaz, een stroom van telefoontjes van Glasgarage-ondernemers binnen die aansluiting zoeken bij een nieuwe keten. Autoglaz heeft nu 50 vestigingen maar ziet nog ruimte voor groei om het landelijke netwerk, ten behoeve van leasemaatschappijen, verzekeraars en fleetowners, te optimaliseren. “We hebben nu afspraken gemaakt met tientallen vestigingen. Een aantal is ook al bevestigd. Dit versterkt de positie van Autoglaz.”

Smid kijkt niet alleen naar de geografische ligging van eventuele nieuwe vestigingen, maar vooral ook naar de kwaliteit. Klanten willen bij ruitschade niet verder reizen dan enkele tientallen kilometers.

Belron zegt dat het dalend aantal franchisenemers en oplopende verliezen hebben doen besluiten afscheid te nemen van Glasgarage. Ook het aantal schades zou door de coronacrises zijn afgenomen. Daardoor zou het niet meer rendabel zijn om bijvoorbeeld te investeren in kalibratiesystemen nodig voor het herstellen van ruiten van auto’s met diverse rijhulpsystemen. Iets wat Autoglaz wel goed voor elkaar heeft.

Leasemaatschappijen houden van concurrentie

Ook Smid ziet de dalende trend van het aantal ruitschades. Maar tegelijkertijd stijgt wel het schadebedrag door de toenemende techniek in auto’s waaronder rijhulpsystemen. Bovendien neemt het glasoppervlak van auto’s jaarlijks licht toe. “Je hebt tegenwoordig meer expertise en dure gereedschappen nodig. Dat vergt het een en ander van je bedrijfsvoering”, aldus Smid.

In de gestuurde schademarkt denkt Autoglaz nu met het wegvallen van Glasgarage meer marktaandeel te kunnen veroveren. Smid: “Belron was met de formules Autotaalglas, Carglass en Glasgarage een machtige partij binnen de ruitschademarkt. Leasemaatschappijen en verzekeraars houden van concurrentie; voor hen zouden we nu in de markt een extra aantrekkelijke partij kunnen zijn.”

Binnenkort een video-interview met Leo Smid over de toenemende techniek in ruitschade en uitdagingen in de markt.

Categorie: Schadeherstel / ROB
Labels: Autoglaz