Nationaal Laadonderzoek: onbenutte kansen bij thuisladen

vrijdag 16 juli, 2021

Gemiddeld wordt 59 procent van de elektrische kilometers thuis geladen. Maar deze groep EV-rijders is nog veelal onbekend met de mogelijkheden om dat thuis slimmer (en goedkoper) te doen. Dit en meer blijkt uit het nieuwe Nationaal Laadonderzoek 2021.

Vereniging Elektrische Rijders (VER), ElaadNL (kennis- en informatiecentrum op het gebied van smart charging) en de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseren samen met de Rijksuniversiteit Groningen jaarlijks het Nationaal Laadonderzoek

Het aantal thuisladers is afgelopen jaar toegenomen: werden eerst nog 47 procent van de kilometers thuis opgeladen, nu is dat dus 59 procent. Maar de coronacrisis draagt bij aan deze groei, stelt het onderzoek. Wel blijkt de overgrote meerderheid van de EV-rijders thuis te kunnen laden. Zo’n 79 procent. Die groep laadt maar liefst driekwart van zijn kilometers thuis op.

Driekwart van de EV-rijders heeft bovendien zonnepanelen (tegen 15% van de ‘gewone’ Nederlanders) en ze willen die ook gebruiken om slim te laden. En dat is ook belangrijk want 60% van de EV-rijders betaalt zelf voor de laadkosten. Volgens de voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER), Koos Burgman, biedt de dominantie van de thuislader kansen. “Merendeels laden in avond en nacht en meer gebruik maken van de eigen zonnepanelen kan collectieve en individuele kosten verkleinen. Dat scheelt in de portemonnee van de EV-rijder en ontlast het stroomnet. Maar EV-rijders geven in het onderzoek aan dat ze dit graag doen of willen, maar de mogelijkheden die er zijn onvoldoende kennen.”

Minder bekend

Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders slim laden met name zien als slim omgaan met de capaciteit op het stroomnetwerk, maar volgens Lotte Gardien, gedragsonderzoeker bij ElaadNL, mogen ook andere voordelen meer aandacht krijgen: “Het is goed te zien dat EV-rijders, ook de nieuwe respondenten, opnieuw positief zijn over slim laden en een hoge bereidheid hebben om slim te laden. Dat helpt niet alleen het energienet, maar slim laden betekent ook dat het aanbod van duurzame energie effectiever ingezet kan worden voor het laden van EV’s. Dit laatste is minder bekend. Daar kunnen wij meer EV-rijders over informeren.”

Ook is er dit jaar gekeken naar regionale verschillen op het gebied van laden. Thijs Duurkoop (RVO): “Over het algemeen is de EV-rijder (zeer) tevreden over de laadinfrastructuur, dat geldt voor alle regio’s. We zien wel verschillen in de laadmix per regio. Zo zien we dat er in de vier grote steden veel minder thuis geladen wordt en dat de EV-rijders uit de regio’s Noord en Zuid vaker aangeven dat er te weinig snelladers zijn.”

Het laadonderzoek ondersteunt de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen zodat alle elektrische rijders in Nederland makkelijk, slim en overal hun auto kunnen laden. VER, RVO en ElaadNL zijn samenwerkingspartners binnen de NAL.

Klik hier om het onderzoek te downloaden 

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: ElaadNL, Nationaal Laadonderzoek, RVO, VER