TNO: PHEV op grijze stroom levert ‘slechts’ 15% CO2-reductie op

dinsdag 21 april, 2015

De totale CO2-winst van een plug-in hybride bij gebruik van overwegend grijze stroom is met ongeveer 15% ten opzichte van een benzinevoertuig relatief bescheiden, concludeert TNO na onderzoek van de life cycle analysis van (PH)EV’s vergeleken met conventionele auto’s.

laadpaal_brabantBij deze analyse wordt, naast de CO2-uitstoot en vervuilende emissies als gevolg van het gebruik van het voertuig, ook rekening gehouden met de CO2- en vervuilende emissies die worden uitgestoten bij de productie van het voertuig, de accu’s én de elektriciteit en brandstoffen. De vergelijking is vrijwel volledig op praktijkresultaten gebaseerd. Voor plug-in hybrides richt de studie zich op het praktijk-laadgedrag dat rijders van PHEV’s tot nu toe laten zien. Dat wil zeggen dat men ervan uit gaat dat gemiddeld maar 30% volledig elektrisch wordt gereden.

70% minder CO2-uitstoot

Verder houdt de studie het type stroom in oog dat wordt gebruikt voor het rijden van het elektrische voertuig. Dit leidt tot een spreiding in de getallen: zo zorgt een elektrische auto die volledig op groene stroom rijdt voor gemiddeld 70% minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare auto op benzine. Rijdt men de elektrische auto op grijze stroom, dan is de CO2-uitstoot bij gebruik van de elektrische auto nog altijd 30% minder dan bij gebruik van een conventionele auto.

De uitkomsten van PHEV’s zijn zoals verwacht minder rooskleurig. Rijdt de plug-in op groene stroom, dan geldt een reductie van de CO2-emissie van ongeveer 25 %. Bij grijze stroom is de winst 15%.

Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: TNO