Prinsjesdag: cap bijtelling in 2022 naar 35K

dinsdag 21 september, 2021

De bijtelling voor elektrische auto’s gaat volgend jaar, zoals al bekend was, naar 16 procent. Maar deze korting gaat nog maar gelden over de eerste 35.000 euro van de aanschafprijs. In 2023 wordt de bijtelling 16 procent en de cap gaat verder omlaag naar 30k.

Het een en ander blijkt vandaag uit de miljoenennota gepresenteerd op prinsjesdag. De Tweede en Eerste Kamer moeten hier nog over beslissen, dus de uiteindelijke uitkomst kan anders zijn. Het doel van de (gewijzigde) plannen: het stimuleren van kleinere elektrische auto’s die het daarna ook goed doen op de tweedehandsmarkt.

VNA zegt vandaag teleurgesteld dat de bijtelling volgend jaar toch wordt verhoogd, conform de eerdere plannen. Veel branchepartijen hadden gehoopt dat de 12 procent bijtelling ook in 2022 zou blijven. “We zijn teleurgesteld dat de bijtelling toch naar 16% gaat en het plafond ook nog eens wordt verlaagd naar €35.000. Er is opnieuw geen gehoor gegeven aan de brede maatschappelijke roep vanuit de mobiliteitssector, maar ook vanuit de duurzaamheidsstakeholders om de bijtelling op 12% te laten”, aldus Renate Hemerik van de VNA.

60 miljoen voor SEPP

Er is dit jaar een kleine stijging in het marktaandeel van batterij elektrische auto’s. In absolute aantallen is de groei ten opzichte van 2020 echter gering. Maar dat heeft deels te maken met de coronacrisis en nu het chiptekort. Daarmee dreigt de vergroening van het totale Nederlandse wagenpark te vertragen. Momenteel is iets meer dan 2% van dat wagenpark volledig elektrisch.

Het goede Prinsjesdagnieuws is dat de budgetten voor de SEPP (een subsidie voor particulieren die een elektrische auto kopen) en de SEBA (een subsidie voor bedrijven die een elektrische bestelauto kopen) flink omhoog gaan. Er komt 60 miljoen euro extra voor SEPP (personenwagens) waarbij echter wel het bedrag per auto (nieuw) verlaagd wordt tot €3.350. De jaarschotten blijven behouden. Voor de bedrijfswagenregeling SEBA komt 28 miljoen extra.

Thuiswerkkostenvergoeding

De onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer blijft bestaan. Daarnaast introduceert het kabinet per 1 januari 2022 een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding van maximaal € 2 per dag. De werknemer en werkgever kunnen vaste afspraken maken over het aantal dagen per week waarop de werknemer thuiswerkt.

De VNA betreurt verder dat er geen aandacht is voor fiscale facilitering van multimodale mobiliteitsoplossingen. Hemerik: “Corona heeft geleid tot een grotere behoefte aan individuele vervoermiddelen, zoals (elektrische) fietsen en vooral ook auto’s. De drukte op de weg zien we nu snel toenemen. Om het dichtslibben van wegen te voorkomen zijn stimulansen en fiscale voorzieningen noodzakelijk voor flexibele multimodale mobiliteitsoplossingen. Er is op dit gebied veel meer daadkracht nodig vanuit Den Haag. De autoleasebranche levert daar graag een bijdrage aan.”

Categorie: Fiscaal
Labels: Miljoenennota, Prinsjesdag 2021