LeasePlan: Midsize EV even duur als ICE

donderdag 14 oktober, 2021

Compacte en middelgrote EV’s zijn nu volledig kostenconcurrerend met benzine- en dieselauto’s in de meeste Europese landen, blijkt vandaag uit de nieuwste versie van de jaarlijkse Car Cost Index van LeasePlan. Dat tevens als wake-up call voor beleidsmakers moet dienen.

Download hier de Car Cost Index 2021 van LeasePlan

In de weinige landen waar EV’s nog niet kostenconcurrerend zijn, is de prijskloof tussen EV en diesel-/benzineauto’s aanzienlijk kleiner geworden. Als de trend zich voortzet, zullen EV’s tegen het midden van de jaren 2020 waarschijnlijk in alle onderzochte landen, inclusief Oost-Europese markten zoals Roemenië en Polen, concurrerend zijn op het gebied van kosten.

De jaarlijkse Car Cost Index van LeasePlan, nu de zesde editie, is een uitgebreide analyse die de Total Cost of Ownership (TCO) van een auto – inclusief brandstof/energie, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud – in 22 Europese landen. Wat ook deze editie in het oog springt: de grote verschillen in kosten in de landen onderling. Kost een auto besturen in Griekenland per maand zo’n 743 euro, betaal je voor diezelfde auto in Zwitserland tot 1.138 euro.

Maar de voornaamste boodschap is dus dat EV’s in het premium middensegment (D2) volledig kostenconcurrerend zijn in vergelijking met voertuigen met interne verbrandingsmotor (ICE’s) in 17 landen, waaronder: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland , Noorwegen, Portugal, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. EV’s in het Compact (C1)-segment zijn bovendien volledig kostenconcurrerend in 14 landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

Volgens Tex Gunning, CEO van LeasePlan, is dit rapport vooral ook een wake-up call voor beleidsmakers: “Elektrische auto’s zijn eindelijk het kantelpunt van de betaalbaarheid gepasseerd en zijn nu kostenconcurrerend in heel Europa, maar overheidsingrijpen op infrastructuur blijft hopeloos ontoereikend. Vooruitlopend op de klimaatconferentie COP26  roepen we beleidsmakers op om eindelijk op te staan ​​en te investeren in een laadinfrastructuur die hun netto nul-ambities waardig is. Totdat oplaadpunten net zo alomtegenwoordig zijn als benzinestations in de straten van Glasgow, heeft Europa geen hoop om netto nul te bereiken.”

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: LeasePlan, LeasePlan Car Cost Index